fredag 10 maj 2013

Top 5

Hej igen...
    Jag vet att jag inte har bloggat på länge, men min dator strejkade. Jag fick visserligen låna mammas, men jag skrev bara på ett onödigt långt inlägg som jag har hållit på med i flera veckor, och jag kommer troligen aldrig att lägga upp den. Så nu, för att ni inte ska tro att jag har dött eller något, så ska jag skriva en top 5 (igen...). Jag tänker göra lite som jag gjorde när jag gjorde top 5 på musikaler, nämligen skriva om ett ämne som jag egentligen inte är överförtjust i. Den här gången blir det ett gigantiskt ämne, nämligen amerikanska filmer. Amerika har gjort 100 000 tals filmer, men en hel del av dem är skräp (majoriteten, faktiskt). Så nu så ska jag skriva om 5 filmer som jag faktiskt (mer eller mindre) tycker är bra. Nej, jag skämtade. De här filmerna är otroliga, det är bara jag som aldrig fattat amerikans humor (allvarligt, är det kul när det regnar PADDOR?). Det här är fem riktiga klassiker, både gamla och nya. Det kommer att finnas massor med spoilers i det här inlägget, eftersom slutet ofta är det viktigaste. Jag kommer inte att ha med några Disney den här gången heller, det skulle bli alldeles för jobbigt då. Dessutom så har jag undvikit bokbaserade, men Apocalypse Now är faktiskt baserad på en bok, men, eller förresten, jag tar det sen.... Men, nu är det hög tid att jag sätter igång...
photo edited for free at www.pizap.com
 
Apocalypse Now
från 1979
Starring: Martin Sheen, Marlon Brando och Robert Duvall
U.S Army Captain Willard har återvänder Saigon efter att ha haft permission hemma i Amerika i några månader. Där tilldelas han ett uppdrag, han ska resa upp längs Nung River, långt in på fiendens område, och leta reda på Special Forces Colonel Kurtz, och när han hittar honom, så ska han döda honom.
Apocalypse Now är en riktig klassisk film, som utspelar sig under Vietnam Kriget. Den är baserad på boken "Mörkrets hjärta", som verkar vara ganska annorlunda. Den utspelar sig för det första under ett helt annat krig... När man spelade in Apocalypse Now så stötte man på en hel del problem, inte minst att Martin Sheen, som spelade huvudrollen, fick en hjärtattack... Men efter mycket om och ve (och en nästan 10 års inspelning) så blev filmen klar. Den har getts ut i två versioner, en kortare (som är lite mer än två timmar lång) och en som är tre timmar lång (med scener som man klippte bort när filmen skulle visas). Att säga att filmen är hemsk vore en lätt underdrift... På båten så finns det från början fem personer (Willard, Chief, Lance, Clean och Chef) . Två av dem lever fortfarande i slutet, när den ena är fullkomligt galen, och Willard mår väl troligen inte heller så bra. Filmen handlar om vad människor kan göra mot varandra, och jag skulle gissa att man ser mer än 500 personer (plus en hundvalp och en ko) dö under filmens gång. Men trots allt det så var den verkligen bra, den var rolig, och tyvärr, realistisk. Det är ganska sorgligt att se hur 5 personer, som man från början gillar, långsamt bli galna. Under båtresan så träffar de fem karaktärerna på en hel del skumma typer (plus en tiger), b.la ett par fransmän som tror att Vietnam fortfarande tillhör Frankrike. Karaktärerna i filmen gillar man (okej, kanske inte direkt gillar), och Kurtz har en av film/bok världens mest berömda citat "horror, the horror". Appocalypse Now är en bra film, även om den är hemsk, och den fastnar i huvudet.
 (det här är trailern till den långa versionen)
 
Match Point
från 2005
Starring: Jonathan Rhys Meyers och Scarlett Johansson
Av: Woody Allen
(jag vet inte riktigt om det här är en 100% amerikansk film, de flesta skådespelarna är nämligen engelska (eller irländska), men, det är fortfarande en Woody Allen)
Chris Wilton är en utmärkt tennisspelare, inte bara för att han är snabb, utan också för att han alltid vet när "the match Point" närmar sig. Det är en kunskap som han också använder i verkliga livet, vilket gör att han kan röra sig högre upp en vad han egentligen borde. Han är beredd att göra vad som helst för att nå toppen, men vad kommer han att göra när kärleken kommer i  vägen? (svar på frågan, något otroligt korkat)
Kort fakta om mig, jag avskyr amerikanska kärlekshistorier på film. Men det här var en Woody Allen, så jag bestämde mig för att ge den en chans. Och för att vara en kärlekshistoria, så var den, hm, extremt oromantisk. Jag menar, hur många kärlekshistorier slutar med att (spoiler) hjälten skjuter sin älskade...? Okej, Chris Wilton är ingen hjälte, så varför skulle han bete sig som en? Woody Allen har nästan alltid lite skumma moraliska meningar med sina filmer, men jag vet inte om han tänkte på det när han gjorde Match Point, eller om han bara bestämde sig för att göra en knäpp film. Det jag gillar med filmen är hur slumpen bestämmer allting, speciellt slutet. När filmen slutade hade jag gärna sett att någon slog in skallen på huvudrollen, vilket inte hände. Jag gillar att man får höra Chris berättarröst, vilket gör att man är lite beredd när han tänker att bete sig korkat.
Men, om man gillar Woody Allen, så rekommenderas den (han har faktiskt gjort knäppare filmer, typ, Zelig)
Jonathan Rhys Meyers (som spelar Chris) kommer förövrigt att spela Valentine i City of Bones...
 
 
Magnolia
från 1999
Starring: Tom Cruise, Philip Baker Hall, Philip Seymour Hoffman, William H Macy, Julianne Moore, John C. Reilly och Jason Robards
 Glöm bara att jag ska skriva om handlingen...Jag menar allvar, det här är inte en sån film som man skriver handlingen på. Men jag kan säga så här, den innehåller ett mord, regnande paddor, ett frågesportsprogram och en hel del dåliga föräldrar.  Det här är en fullkomligt knäpp film, och man får följa en hel del knäppa personer. Först verkar det som om de inte har något som helst med varandra att göra, men under filmens gång så inser man att deras historier faktiskt hänger ihop med varandra. Starten av filmen är väldigt intressant (alias, knäpp), det är några skumma nyhetsklipp som spelas upp (okej, de är nog inte nyhetsklipp, men jag vet inte vad jag annars ska kalla dem). Det är inte så att man gillar karaktärerna i den här, men hela historien är ändå så intressant att hela filmen blir väldigt bra i alla fall. Dessutom så har t.o.m. de värsta karaktärerna (t.ex. Cruises roll) några förlåtande drag. Men, jag har ärligt talat aldrig förstått mig på slutet. Jag antar att det är lyckligt, men det är lite svårt att säga. Och när det gäller paddorna.... När jag såg filmen och hade kommit ungefär halvvägs så frågade jag pappa "hur slutar det?". Han svarade "det börjar att regna paddor", jag trodde honom inte. Men gissa hur det slutade... Det hade något med bibeln att göra (paddorna alltså), men jag fattade det ändå inte riktigt.
Filmen är, trots sina skumma inlägg, bra och kul att se.
 
Thelma and Louise
från 1991
Starring: Geena Davis, Susan Saradon (Harvey Keitel, Michael Madsen och Brad Bitt)
Två kvinnor ger sig av genom Amerikas ödeland i sin bil, och efter att ha skjutit en man så får de polisen efter sig, och de inser att det inte finns någon återvändo.
 Det här är en typisk "Road Movie", men till skillnad från de flesta så är den bra. Och slutet är så Epic att det inte är klokt...Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om den. Det är (hyfsat) roliga karaktärer, bra skådespelare och ganska bra historia. Och ändå så är den faktiskt lite mer än hyfsat bra. Det  kanske är slutet som gör det, jag vet inte. Jag vet inte om jag kan säga att jag verkligen gillar den här, men det är en bra film. Och den har sin egna sorts charm, antar jag.
 
The Imaginarium of Doctor Parnassus
från 2009
Starring: Heath Ledger, Christopher Plummer, Andrew Garfield, Lily Cole och Tom Waits (även: Johnny Depp, Jude Law och Colin Farrell)
Av: Terry Gilliam
En man slår vad med djävulen, med sin dotter som insatts, och en man som borde vara död hittas hängande från en bro, livs levande.
Jag vet inte varför, men det verkar som om jag bara kan ta knäppa filmer idag. Också den här filmen stötte på problem under inspelningen, Heath Ledger, som hade huvudrollen, dog nämligen under inspelningen (R.I.P.). Men man bestämde sig för att göra klart filmen i alla fall. Så man tog in TRE andra skådespelare att spela rollen, så det är alltså fyra skådespelare i samma roll, gissa om det är förvirrande....Men, filmen skulle nog ha varit knäpp i vilket fall som helst. Fråga mig inte varför, men de har ett helt gäng SÅNGARE med som skådespelare i filmen, men, det är trevligt det med, antar jag. Hela historian är väldigt förvirrande, och jag har fortfarande inte listat ut slutet. Drömmer han, eller är det verklighet? Om någon vet svaret, meddela mig. Det som är det kluriga med den här filmen är, att man aldrig vet om det är verklighet eller inte. Det luktar Terry Gilliam på lång väg...Det här är, enligt mig, en av de coolaste filmerna som någonsin gjort. För det första så är skådespelarna fenomenala (om någon motsäger att Ledger är en av de bästa skådespelarna som någonsin spelat in en film, så kommer jag aldrig att förlåta honom/henne). Dessutom så är historien komplicerad, rolig, sorglig och en hel del annat. Det är en jäkla bra film, helt enkelt.
 
 
 
 
Det kommer förövrigt inte att komma några inlägg på ett tag, jag ska nämligen på skolresa till Italien!
Så, jag kommer inte att skriva på ett tag...
     Hoppas att ni har det trevligt i skolan när jag är Italien... (vem försöker jag lura, jag kommer fortfarande att ha "skola", typ)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar