torsdag 13 juni 2013

5 books to movies - tag

Jag har blivit taggad av Alba på boklyckan att göra den här, och det är helt enkelt att jag ska skriva om de böcker som jag gärna skulle vilja se som film. Böcker har den där vanan att bli film utan att jag märker något, så jag kan hålla på att hoppas att man ska göra en film av något, och sedan så upptäcker jag att man redan gjort det. Ett annat problem som jag ibland stöter på är att jag inte VILL att någon ska göra en film av en riktigt bra bok, för att jag känner på mig att det kommer att gå åt helvete när de gör det (Bläckhjärta är ett typiskt exempel, förlåt alla som älskade den filmen, men den sög ärligt talat. Ett annat exempel är Eragon, som inte heller gjorde sig så lyckad som film). Så nu kommer jag alltså att skriva om 5 filmer som jag vill ska bli film om de blir bra! (en del av dem kan redan ha blivit film, men nu vill jag ha det gjort ordentligt!)

1. Det blåser på månen av Eric Linklater
Jag tror inte att man har gjort en film av den här, men jag har för mig att man gjorde den som tv-serie för ett bra tag sedan. Det här är min älsklingsbok, men jag tror inte att den skulle göra sig bra som film, men, man kan alltid hoppas.

2. The Dirty Streets of Heaven av Tad Williams
Den här tror jag faktiskt skulle göra sig ganska bra som film (om man hittar något vettig skådespelare till Bobby), nu har man ju så mycket specialeffekter. Dessutom så gillar ju alla att göra filmer med mycket slagsmåls scener och sånt i, den här är ju perfekt...

3. Reckless av Cornelia Funke
Det här är en jättebra bok, och jag skulle gärna se den som film, man håller ju ändå på med att göra en massa retellings som film, så varför inte den här?

4. Soulless av Gail Carringer
Visst är jag originell... Behöver jag säga något?

5. Älskade Syster av Joyce Carol Oates
Jag tror personligen att det skulle vara omöjligt att göra en bra film av den här underbara boken, men man gjorde en riktigt bra film av Den Engelske patienten, så, varför inte?

En annan film som jag gärna skulle se som film är Darkside, men den fick visst inte plats...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar