torsdag 25 juli 2013

Inglourious basterds

Så, jag har inte bara läst böcker under lovet, jag har sett lite filmer också. Mest sånt som gått på tv, och eftersom de har börjat att visa alla Bond filmerna så har det, tyvärr, mest blivit James Bond...Men just nu så kände jag för att skriva en liten filmrecension, och eftersom jag definitivt inte orkar skriva något om James Bond (fy fan...), så kommer jag nu att skriva en recension på Tarantino filmen Inglourious basterds som jag såg häromdagen.

Inglourious basterds
Regi: Quentin Tarantino
Från: 2009
I rollerna: Brad Pitt, Christoph Waltz, Michael Fassbender, Eli Roth, Diana Kruger och Mélanie Laurent
Handlingen kortfattat:

1944 släpps en amerikansk specialstyrka ned i Frankrike klädda som civila. De har ett uppdrag, att döda nazister. Detta gör de mycket effektivt, och de får namnet the basterds.Samtidigt så driver judinnan Emmanuelle Mimeux en biograf i Paris. Där ska snart den tyska propagandafilmen om soldaten Fredrick Ziller hållas. På premiären så kommer flera tyska höjdare att delta, inklusive Hitler själv. Emmanuelle, vars hela familjen blivit dödad, ser sin chans att hämnas. The basterds ser också sin chans, så med hjälp av en brittisk filmexpert och en tysk skådespelerska så ska de slutföra sitt sista uppdrag, kanske krigets sista uppdrag, att spränga biografen. Samtidigt så förföljs de av nazisten Hans Landa, som kommer att göra allt i sin makt för att stoppa dem, eller...?
__________________________________________________________________

Hmm...
      Inglourious basterd är en slags, parodi (?), på krigsfilmer. Men det är också en parodi på västernfilmer, t.ex. när det kommer upp små skyltar som berättar vilka som befinner sig bra i rummet. Den hinner också med att driva med både fransmän, tyskar och britter (och italienare). Det är en film om hämnd, alla ska hämnas på någon, inklusive Tarantino själv...Man skulle kunna säga att the basterds är hjältarna, men jag tycker att de lyckas med att göra hemskare saker en Hans Landa ibland. Vilket förstås är meningen...Filmen var fullkomligt knäpp, men också otroligt bra! Skådespelarna är otroligt bra, man visste aldrig riktigt vad som skulle hända, och dessutom så skrattade jag en del.
       Först så ska jag nog berätta lite vad jag tyckte om handlingen och det som hände osv... Det första ordet som kommer upp i skallen på mig är knäppt, på ett bra sätt. Jag gillar att Tarantino bestämde sig för att skriva om historien en aning, jag antar att jag tyckte om karaktärerna, så på det stora hela så tyckte jag att det var väldigt bra. Folk dog som flugor, och det är ingen underdrift. I slutet av filmen så var det (bokstavligt talat) tre karaktärer som fortfarande levde. Jag gillar att det pratas många språk, alla skådespelarna pratar både tyska och engelska (eller franska), förutom the basterds som pratar engelska och, italienska? Okej, vi kommer till det senare. Det som gjorde filmen så rolig var nog både det bisarra i allt som hände hela tiden, skådespelarnas lysande insattser, och de flesta av de verbala skämten var faktiskt ganska kul, inte alla, men en del. Dessutom så älskar jag när folk driver med någon väldigt känd genre. Filmen funkade så klart inte hela tiden, men de små lite långtråkiga delarna försvinner i alla de bra delarna. Jag hade inte kul hela tiden, och jag skrattade inte alltid, men större delen av tiden så gjorde jag det. Men det bästa med filmen var skurken, Hans Landa, men jag berättar lite mer om honom senare. Om man gillar Tarantino eller liknande så ska man verkligen se den här. Den är lite udda, och jag förstår om inte ALLA gillar den, men för mig så funkade det.

     Men en av de största ljuspunkterna i filmen var definitivt skådespelarna och karaktärerna. Så, jag börjar att berätta av filmens "huvudroll" Aldo Raine, som spelas av Brad Pitt. Han är en judisk amerikans soldat, och hans mening i livet är att döda nazister. Och trots att det ibland går till på väldigt hemska sätt, så framställs han inte som en dålig människa. (typ slå ihjäl någon med ett baseballträ) Raine skulle kunna bli en väldigt tråkig karaktär, men han var bara för rolig i den här! Bara hans sätt att prata, hans dialekt och vad han säger var roligt. Det finns många kända skådespelare som inte är bra, men Brad Pitt är faktiskt en bra skådespelare, och både manuset och skådespelaren gjorde Aldo Raine till en väldigt rolig karaktär. Speciellt när han försöker prata italienska...
      Men den som äger scenen varje gång han kommer med är Christoph Waltz som Hans Landa. Christoph Waltz är en väldigt bra skådespelare, och han lyckas göra rollen riktigt, läskig? Man får kalla kårar varje gång han kommer med. Det är inte det att han gör något otroligt hemskt, men man vet aldrig VAD han ska göra. Man vet inte vad han vet, tänker eller tror. Dessutom så är han rolig! Jag har lite svårt för skurkar om de inte är antingen komplexa eller roliga, han var både delarna.
      Christoph Waltz och Brad Pitt är nog de som får mest tid på skärmen, resten har lite olika tid på skärmen. T.ex. Mélanie Laurent som Emmanuelle var med i ganska många scener, men inte i några längre, medan Michael Fassbender (vad hette hans karaktär?) är med i tre ynka scener, men en av de här scenerna är väldigt lång...Så jag skippar nog att berätta mer ingående om dem. Nästan alla som spelade någon av de viktigare rollerna har vunnit några priser för det, speciellt Christoph Waltz.

     En sak som jag gillade med filmen var användandet av musik, musiken kom in över allt, och på något skumt sätt så blev det väldigt kul med den. Utan musiken och bakgrundssångerna så skulle man nog inte riktigt levt sig in så mycket...

Filmen rekommenderas, den har många roliga scener, bra skådespelare och en rolig historia. Det kanske inte är den bästa filmen jag någonsin sätt, men jag kommer definitivt att se den igen. Gillar man några andra av Tarantinos filmer, eller om man gillar film i allmänhet, så tycker jag verkligen att man ska se den...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar