tisdag 21 augusti 2012

TOP 5

Under de senasre åren har jag läst en hel del bra böcker, och i böckerna har jag stött på en del del lustiga typer, så här kommer en Top 5 lista på de manliga karaktärerna som jag har tyckt bäst om...

photo edited for free at www.pizap.com
SOTFINGER
Bläckhjärta
Här kommer min favorit person från den första boken som jag älskade...
Att jag lade märke till honom från första början var nog för att jag tyckte så synd om honom, senare, när jag kom lite längre i boken så var det nog för att han varken var ond eller god, de andra karaktärerna i boken var ju antingen otroligt goda eller så var de några riktiga jävlar, det blev liksom trevlig omväxling att ha honom där... dessutom så var han rolig och intelligent, och vem kan inte gilla någon med en tam mård...

                                                                 ELIAS CARNEIGE
Darkside
Tja, vem gillar inte en helgalen varulv med skorstenshatt...
Lättirriterad, våldsam, intelligent och rolig, kan det bli mycket bättre...
LEE SCORESBY
Den mörka materian
En aronaut med en hare vid namn Hester som grälar med honom hela tiden...
Det här är en roll som jag gillade från början i Guldkompassen, han är rolig, snäll, han var helt enkelt en roll som behövdes i boken...
TYRION LANNISTER
A song of ice and fire
Vem gillar inte Tyrion? Man kan ju inte låta bli at gilla en dvärg, som är föraktat av sin familj och världen och tar detta med fattning...Det här är en bok med många underbara karaktärer, men Tyrion tar nog priset, han kan ju inte vara med i mer än en sida utan att få en att skratta...
Jag har älskat honom sedan han sa sin första ordentliga replik...
"Never forget what you are bastard.
The rest of the world will not,
wear it like armor and it
can never be used to hurt you"

Hmmm, en person kvar, jag får nog ta...
SANDOR CLEGANE
(the Hound)
A song of ice and fire
Vad? Jag sa aldrig att mina favoriter måste vara TREVLIGA.
Jag menar, alla böcker behöver ju de där känslokalla livvakterna...
I vanliga fall lägger man nog inte märke till de där kårkade och stora vakterna...Men the Hound är annorlunda, han är en Intelligent vakt...(trevlig omväxling)
Dessutom tycker jag helt enkelt om honom, han har visserligen inte mycket till samvate (men han har faktiskt lite mer samvete en de andra av Joffs hejdukar...), men han är rolig ibland...
Det är ju så komiskt  (spoiler) att den där store obehagliga livvakten ger Sansa en näsduk(!) när Joff slog henne, det gör väl inte alla skurkar?)
(visst ser han trevlig ut...)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar