fredag 5 april 2013

Hej igen!!!!!!

Så, nu är jag tillbaka igen...
Jag har haft det riktigt bra i Amsterdam, trots att det nästan var kallare än här...
Med mig från Amsterdam så har jag några härliga och underbara böcker!!! Jag och syrran hittade nämligen två coola bokaffärer, och vi kunde inte låta bli... Böckerna vi köpte var:
  • To Kill A Mockinbird av Harper Lee. Det här är en riktig klassiker, den har vunnit en massa priser och så. Det verkade bra, så jag tänkte, varför inte? Dessutom så är omslaget riktigt snyggt. Jag började läsa den på flyget, och jag gillar den verkligen. Den har också gjorts som film.
  • Etiquette & Espionage av Gail Carringer. Gail Carringer, författare till Soulless med följande böcker, är en underbar författare. Så när vi hittade en ny bok av henne så kunde vi inte låta bli..
  •  
  • Castle in The Air av Diana Wynne Jones. Eftersom jag älskade Howl´s Moving Castle så var jag naturligtvis tvungen att köpa, den hyfsatt fristående, fortsättningen! Det är en trilogi, och jag ska köpa trean så fort jag kan...
  •  
  • Parade´s End av Ford Madox Ford.  Det här är egentligen en serie, men jag köpte alla fyra böckerna i en bok. Jag och resten av familjen såg bbc tv-serie som var baserad på böckerna, och jag gillade verkligen serien, så jag tyckte att när jag hittade hela serien för bara 5 euro, att jag var tvungen att köpa den!
  •  
  • Hard Times av Charles Dickens. Dickens är en av mina absoluta favoritförfattare, så jag var tvungen att köpa några mer böcker av honom. Jag har sett lite delar av tv-serien (bbc har gjort tv-serier av nästan alla engelska klassiker) för typ 4 år sedan, och den enda jag minns är att Richard E Grant spelade i den. Så jag tänker ge boken en chans, trots att den är känd för att vara ytterst deprimerande.
  • Bleak House av Charles Dickens. Jag har egentligen ingen aning om vad det här är för något, men det är en av Dickens mest kända böcker, och det räcker för mig...
  •  
     
  • The Great Gatsby av F. Scott Gatsby. Den ska snart bli film, så vi tyckte att vi kunde köpa boken först.
  •  
     
  • Sparkling Cyanide av Agatha Christie. Christie är (enligt mig) den bästa deckarförfattaren som någonsin levt, och jag kunde inte låta bli. Det är varken en Poirot, Tommy and Tuppence, eller Miss Marple, så det ska bli kul att få lite omväxling.
  •  
  • Twenty Years After av Alexander Dumas. Jag och syrran läste De tre Musketörerna för ett år sedan, vi gillade den, och nu har vi fortsättningen. Ska bli kul att läsa om Phortos, Athos, Aramis och D´Artaganan.
  •  
  • Clockwork Princess av Cassandra Clare. Behöver jag säga varför?
  •  
  • The Melancholy Death of Oyster boy & Other Stories av Tim Burton. Tim Burton har gkort en massa underbara filmer, b.la Edward Scissorhands, Alice in Wonderland och Charlie and the Chocolate Factory. Det är en väldigt speciell novellsamling, de flesta är nämligen ca två meningar långa. Det tar ca 3 minuter att läsa den, men på något sätt så blir den endå riktigt bra!
Bara helt nödvändiga böcker, alltså...
Det kommer en recension på Castle in the Air snarast, läste den under flygresan hem...
Jag har (efter mycked möda) kommit halvägs genom Vanity Fair, så det kommer nog en reension på den om en vecka eller så (den är kusligt tjock).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar