söndag 31 mars 2013

The Host / Genom dina ögon

Det här blir en lite speciell recension, jag såg nämligen filmen "The Host" på bio igår, och jag fick så dåligt samvete över att inte ha läst boken att jag började läsa den så fort jag kom hem. Så det här blir en recension på både boken och filmen.

The Host / Genom dina ögon av Stephenie Meyer
Antal sidor: 606
Boken utkom: 2008
Filmen utkom: 2013
Huvudrollerna i filmen spelas av: Saoirse Ronan (Melanie och Wanda) , Max Irons (Jared) och Jake Abel (Ian)

Handling
Jorden har invarderats av Själarna, en ras från en annan planet. Själarna tar över människornas kroppar, deras tankar, och deras känslor. Det är fortfarande några får människor som gör motstånd, men de blir färre och färre. När Melanie Stryder blir tillfångatagen av Själarna så är hon säker på att det är slutet. Själen Vandraren placeras i Melanies kropp, men Melanie tänker inte ge upp så lätt. Hon gör motstånd mot Vandraren, och trots att det är Själen som styr kroppen, så finns Melanie kvar där, och hon vägrar att ge sig av. Melanie ger Vandraren minnesbilder av Jamie, hennes lillebror, och av Jared, mannen hon älskar. Efter ett tag så kan inte Vandraren skilja på Melanies känslor och sina egna, och hon börjar ohjälpligt att älska två människor som aldrig har träffat. För att fly undan Sökaren, en annan själ, så bestämmer sig Vandraren för att hjälpa Melanie att hitta hennes familj och de andra överlevande människorna, så de två motvilligt allierade kvinnorna ger sig iväg genom öknen...Men, kommer de att lyckas hitta de kvarvarande människorna, och om de gör det, vad kommer då att hända? Vandraren kan ju knappast gå fram och säga: Hej, jag är Vandraren, jag vet att det här kan verka skumt, men Melanie är fortfarande kvar i mitt huvud, och hon är så glad att ni lever. Knappast...Hela Vandrarens värld vänds upp och ned, och hon vet inte längre vem hon är eller vad hon står för. Hon blir förvirrad över sina känslor för Jared, och när hon träffar den godhjärtade Ian så kompliceras allt ytterligare. Vandraren vet inte vems sida hon står på, och hon vet att hon, förr eller senare, måste välja...
_____________________________________________________________
Boken
En av mina mest använda principer är att man aldrig ska se filmen innan man läst boken, men här gjorde jag ett undantag. Så när jag läste boken så hade jag ganska bra koll på vad som skulle hända. Man skulle kunna säga att filmen är lik boken, men boken innehåller, som alltid, mycket mer. Jag gillade verkligen alla beskrivningar av de andra världarna som Vandraren (kommer att kalla henne Wanda i fortsättningen) beskrev, det var då man verkligen märkte hur väl planerad hela historien var. Jag tyckte att bokens tema var ganska orginellt, fast endå inte. Det finns nog fler som har testat "utomjordingar tar över världen" idén...Jag tycker att hela historien är trovärdig när det gäller karaktärernas förhållanden till varandra, och det gjorde att man fastnade och ville veta vad som skulle hända. Boken hade ett betydligt snabbare tempo än Twilight, vilket jag gillade. Jag har aldrig varit så förtjust i Twilight, delvis därför att det går alldeles för snabbt. Twilight utspelar sig samanlagt i alla 4 böckerna under lite mer än två år, men en bok utspelar sig nog bara under en månad. Genom dina ögon utspelar sig under mer än ett år, och det kändes mycket bättre. Jag brukar inte gilla triangeldraman, men jag hade inget emot den här. Det var liksom inte något riktigt triangeldrama, och även om det var det, så är det i alla fall ett jäkla orginellt drama... Jag tycker att det är ganska coolt att Wanda och Melanie var fast i samma kropp, det gjorde allt mycket intressantare. Jag gillade verkligen att Meyer fick det att kännas som TVÅ karaktärer, och inte en. Jag gillade Wanda, hon kunde vara lite för snäll ibland, men när man har kommit halvvägs genom boken så blir hon betydligt kaxigare, och jag började verkligen att gilla det. Jag gillade att man såg allt från hennes perspektiv, man lärde liksom verkligen känna henne. Melanie är ganska olik Wanda, hon är mycket mer handlingskraftig, och hon har en betydligt hårdare syn på världen. Jag tycker att hon kan vara lite hård mot Wanda ibland, men ärligt talat så förstår jag henne verkligen...Jared tycker jag hjärtligt illa om, en mer självupptagen och okänslig varelse får man leta efter... Han och den godhjärtade Ian står i stark kontrast till varandra. Jag gillade Ian, men precis som Wanda så är han läskigt snäll, fast hon tar verkligen priset...Jag gillar hans relation till sin bror, Kyle. Kyle gillar jag faktiskt större delen av tiden, trots att han kan vara fruktansvärt irreterande. Men jag håller verkligen fast vid att Jared är värre...Jamie är väldigt söt, och det är svårt att inte gilla honom. Jeb är hur cool som helst, och han är definitivt min favoritperson. Språket i boken är enkelt och rätt så målande, och man fångas verkligen av historien och karaktärerna. Boken rekomenderas, t.o.m jag som har avskytt och fruktat Twilight i flera år erkänner att Stephenie Meyer verkligen har lyckats men den här...
8/10
Filmen
Det som fångade mig först med filmen var de coola miljöerna, de kändes verkligen som de i boken. Jag tyckte att de lyckades skilja på Melanie och Wanda riktigt bra, och det rådde aldrig några tvivel om vem som var vem. Jad tyckte att Saoirse Ronan gjorde ett riktigt bra jobb med den rollen. Jag antar att Max Irons klarade sig utmärkt i rollen som Jared, jag ogillade honom lika mycket i filmen som boken. Jake Abel passade verkligen i rollen som Ian, trots att han egentligen ska vara mörkhårig, men man kan ju inte hjälpa vilken färg på håret man har...Jag tyckte att allt hände alldeles för fort, det kändes som om filmen utspelade sig under tre dagar, och inte ett år. Enligt mig så försvann alldeles för många karaktärer, vilket var synd. Det var mycket som man inte fick reda på, men de kunde ju inte göra den hur lång som helst...De lade tyvärr till lite för mycket krigscener, men det hade jag väntat mig...
     Jag gillade det mesta med filmen, skådespelarna var bra, det var coola miljoner, och den var hyfsat lik boken. Mycket mer kan man inte begära...
Så, om man gillade boken så ska man verkligen ge den en chans...
Här kommer trailern...
 
 
7/10
 

 


1 kommentar: