lördag 23 mars 2013

Nya böcker!

Nu är det så att ett paket med böcker anlände för ca 20 minuter sedan, och det kan få vilken vettig människa som hälst på gott humör (= Det är inte så många, men de flesta är underbara tegelstenar, så jag lär ha något att göra rätt så länge...
     Böckerna som kommit är:
  • Vanity Fair av W.M. Thackeray. Jag har velat läsa den här enda sedan jag såg bbc-tv serien som var baserad på den (en av dem, alltså, det har gjorts ganska många...), och nu är den här! Vanity Fair är en väldigt passande titel för Thackereys samhällskritiska "komedi", den handlar om just det, Fåfängans marknad...Boken skrevs någon gång på 1800-talet, jag är inte riktigt säker på när. Jag ser verkligen fram emot att läsa den, jag skrattade nämligen under större delen av filmatiseringen...
  • Across the Universe av Beth Revis. Väldigt många säger att den här boken är väldigt bra, så jag tänkte att jag skulle ge den en chans...
  • The Great Dune triology av Frank Herbert. Dune är Frank Herberts otroligt populära science fiction serie som skrevs någon gång på 60-talet. Det finns typ 8 böcker i serien, fast enligt min pappa så är de tre första de bästa (jag litar på honom, han brukar veta vad han pratar om), så jag bestämde mig för att köpa dem i ett. Så egentligen är den här tre böcker, och inte en. Den innehåller: "Dune", "Dune Messiah" och "Children of Dune".
  • Howl´s Moving Castle av Diana Wynne Jones. När jag såg Hayao Miyazakis film "Det levande slottet", så föll jag för den direkt. Miyazaki har gjort många bra filmer, t.ex Min granne Totoro, Spirited away och Porcorosso, men Det levande slottet har alltid varit min favorit. Så, naturligtvis var jag tvungen att köpa boken! Det har varit en av mina favoritfilmer i flera år, och därför ser jag verkligen fram att läsa boken, som många säger är bättre än filmen, så jag hoppas verkligen att den inte gör mig besviken!
Det var inte så många böcker, men både Vanity Fair och The great Dune triology är riktiga tegelstenar, så det här ska bli riktigt roligt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar