Mini-recensioner av City of Glass och Clockwork Angel

Serie: The Mortal Instruments (del #3)
Antal sidor: 540
Boken utkom: 2009
Första meningen:
The cold snap of the previous week was over; the sun was shining brightly as Clary hurried across Luke´s dusty front yard, the hood of her jacket up to keep her hair from blowing across her face.

(Spoilers om man inte läst tidigare böcker i serien)

För första gången så ser Clary en möjlighet att rädda sin mor, som har varit i ett självförvållat koma i en månad, men för att göra det så måste hon åka till Idris, the city of Glass. Det var meningen att hon skulle åka tillsammans med sin bror Jace, och hans fosterfamilj. Men det blev ett litet "missförstånd" (behöver jag nämna att det var Jaces fel, eller kan ni lista ut det själva?), och familjen Lightwood och Jace åker igenom portalen innan Clary kommer dit, och med sig får de Simon (högst oplanerat, vampyrer är inte tillåtna i Idris). Clary försöker få trollkarlen Magnus att öppna en ny portal åt henne, men det är emot lagen, så han vägrar. Då lyckas Clary att öppna en egen portal, men Luke lyckas i sista sekunden att följa med henne. I Idris så möter alla sina egna problem, Simon blir kastad i fängelset, för att några shadowhunters är misstänksamma p.g.a hans förmåga att vistas i solljus utan att förvandlas till aska, Jace försöker att övertala sin syster (alias, Clary) att åka tillbaka till New York, Alec försöker att ringa Magnus, och Clary stiftar bekantskap med den skumma Sebastian, som verkar vara förälskad i henne, och med hjälp av honom så lyckas hon hitta Ragnor Fell, den trollkarlen som skulle kunna hjälpa hennes mamma. Men hemma hos honom så träffar hon inte riktigt på den som hon hade väntat sig... Kommer Clary och de andra att lyckas stoppa Valentine (en tredje gång) från att skapa en armé av demoner, och vad kommer priset att vara?
_________________________________________________________________

Alla säger att det här är den bästa boken i serien, och jag är benägen att hålla med. Om Cassandra Clare hade bestämt sig för att låta trean bli den avslutande boken i serien, så hade jag givit henne an liten applåd, och tackat henne för en underhållande läsning. Men hon kom tydligen fram till att hon skulle skriva tre böcker till i serien, ytterst frustrerande...Jag tänker inte läsa fyran och femman förren sexan har kommit ut, vilken betyder att jag kommer att behöva vänta i lite mer än ett år. Alla säger nämligen att både fyran och femman har cliff hangers, något som jag avskyr om jag inte har fortsättningen. Men, eftersom Clares böcker är lite beroendeframkallande, så har jag lagt upp det följande: jag ska lugnt läsa The Infernal Devices (en fortsättnings serie som utspelar sig på 1800-talet), sista delen av den har nämligen kommit ut, så det är inte så hemskt om de slutar jobbigt. Jag ska läsa "The Bane Chronicles" när den kommer ut, och så ska jag såklart se filmerna när de kommer. Men, nu var det City of Glass jag skulle prata om. Jag bryr mig (fortfarande) inte så mycket om Clary, Jace fortsätter att irretera mig, och Simon, Luke, Isabella, Alec och Magnus är fortfarande lika coola som alltid. Och så var det Sebastian... Jag har bara en komentar, dra åt helvete!!! Gud vad jag störde mig på honom. Han var, om möjligt, mer irreterande än Jace. Men, det var troligen meningen. Som jag nämnde tidigare så tycker jag att det här var den bästa boken i serien, och jag skrattade en del (typ, när Magnus var med). Min favoritkaraktär är och förblir, Magnus Bane. Han är så kul att det inte är klokt. Jag längtar verkligen tills "The Bane Chronicles" kommer ut.
      Trots att det inte är min favoritserie, så rekomenderar jag den verkligen varmt, och jag hoppas verkligen att filmerna blir bra.
(skulle gärna skriva mina favoritcitat, men båda är väldigt långa och har spoilervarning...)
8/10

Clockwork Angel av Cassandra Clare
Serie: The Infernal Devices (del #1)
Antal sidor: 476
Boken utkom: 2010
Övrigt: Boken innehåller också novellen "Magnu´s Vow", som utspelar sig under City of Ashes.
Första meningen:
The demon exploded in a shower of ichor and guts.

När Tessa Gray kliver på båten till England för att hitta sin bror, Nate, så visste hon inte vad hon väntade sig, men om hon hade vetat vad som skulle hända, så hade hon kanske tänkt sig för en eller två gånger till...Vid kajen så möts hon av systrarna Mrs Black och Mrs Dark, som påstår sig vara vänner till hennes bror. Men de för henne inte till hennes bror, de för henne till att mörkt ställe och tillåter henne inte att lämna huset. De tvingar henne att använda sin förmåga för att hjälpa dem, en förmåga som hon inte ens visste att hon hadde. Det visar sig han hon kan anta formen av andra personer, bara genom att hålla i något som tillhör dem. De två systrarna planerar tydligen att ge henne till the Magister, som vill använda sig av henne förmåga. Men, dagen innan hon skulle ges över till the Magister, så blir hon räddad på det mest oväntade vis...När hon är i sitt rum och försöker lista ut hur hon ska komma där ifrån, så kommer en ung man inrusande. Hans namn är Will, och han är en Nephlin, eller, en Shadowhunter, som de också kallas. Han undersökte morden på några Mundanes, som är deras namn på vanliga männsiskor. Alla spår pekade på Mrs Black och Mrs Dark, så han hade givit sig av till deras hem för att se vad det var de hade för sig, och han fick något av en chock när han stöter på en ung kvinna där. Tessa och Will lyckas ta sig ut från huset, men Tessa slår (sorgligt nog) i huvudet och tuppar av. När hon vaknar så är hon på institutet, hemmet för Londons Shadowhunters. Hon bestämmer sig för att hjälpa dem att hitta the Magister, och i utbyte så ska de försöka hjälpa henne att hitta hennes bror. På institutet så gör hon bekantskap med Will, och hans bästa vän, Jem. Men efter ett tag så inser Tessa att hon kanske måste välja mellan att hitta sin bror, eller att hjälpa sina nya vänner att rädda världen...
________________________________________________________________
Så...Vad tyckte jag om den här uppföljaren till The Mortal Instruments? Tja, jag är ärligt talat inte riktigt säker. Den kunde vara ganska kul, och det var inga större fel på karaktärerna, det var bara det att jag inte levde mig in så mycket i själva historien. Och jag gillar inte triangeldraman (ja, jag vet, TMI är också ett triangeldrama). Jag tyckte mer om Tessa än Clary, hon är roligare. Dessutom läser hon ganska bra böcker. Men jag störde mig lite på henne ibland, vet inte varför. Will var kusligt lik Jace, fast lite mer irreterande (ganska mycket, faktiskt). Men, han kunde vara rolig, så jag stod ut med honom. Jem tyckte jag ganska bra om, han kunde gärna få varit med lite mer. Men min favoritkaraktär var, såklart, Magnus...Han gjorde en lika bra éntre som vanligt, men tyvärr var han med alldeles för lite. Någon annan som jag gillade var Henry, han var så förtjusande förvirrad (= Jag tyckte inta att TIV var lika bra som TMI, men den var inte dålig, och jag hade trevligt när jag läste den. Om man gillade TMI så tycker jag verkligen att man borde ge den här en chans. Den har samma, lite ironiska stil som TMI, och den får en garanterat att dra på läpparna, så, den rekomernderas, helt enkelt...(blev lite tjatit med alla TMI i slutet, men det tar så lång tid att skriva The Mortal Instruments, hela tiden...)
7/10