lördag 7 september 2013

Små bokiga bekännelser från Vera...

Liv har taggat mig till att göra den här grejen, enkäter är inte min starka sida, men jag ska göra mitt  bästa...Jag ska (tydligen) skriva ned 7 bekännelser som rör böcker, jag har nog inte några gigantiska bekännelser, men men ...

1. Jag ger upp otroligt fort.
Jag menar, jag kan läsa en sjundedel av boken och sedan ge upp, totalt. Om jag inte gillar den, så går det inte. Det är därför de flesta av mina recensioner är ganska positiva, jag har helt enkelt inte blivit klar med de som jag inte gillade.

2. Jag läser mest i skolan.
En liten hemlighet ät att jag nästan aldrig läser när jag är hemma, jag har inte tid. När jag är hemma så gör jag läxor , eller så är jag inte på datorn. Läsning ägnar jag mig mest åt på lunchrasten, då har man ju gått om tid och inget kul att göra. Men jag läser ju förstås på helgerna och på loven...Det ända som gör att jag läser ut böcker så pass fort som jag gör är att jag 1. väljer ganska tunna pocketböcker, måste ju orka bära med dem till skolan och 2. Jag läser ganska snabbt, helt enkelt.

3. Jag läser ofta en massa böcker, samtidigt.
Jag kan läsa nästan hur många böcker som helst samtidigt, just nu läser jag, hmm, 4? Det är inte så att jag tycker att de är tråkiga, det är bara att ibland, när jag sitter och läser, så får jag en otrolig impuls att läsa något helt annat...

4. Jag läser alltid sista meningen i en bok först.
Jag vet inte varför, men jag kan bara inte låta bli. För det mesta så får man inte reda på hur boken slutar eller så, men det är inte därför jag gör det. På något sätt så har jag alltid tyckt att sista meningen i en bok är det mest avgörande för mig. Gillar jag sista meningen, så läser jag boken. Det är lite skumt...Och ibland får man reda på hur den slutar, och det är bar sorgligt.

5. Jag hoppas oftast att skurken ska vinna.
Att säga att jag hoppas på att skurken ska vinna är kanske lite överdrivet, men jag tycker oftast mycket mer om skurken än vad jag tycker om hjälten. Om en bok inte har en intressant skurk, så får den ett stort minus, hur mycket jag än gillar boken. Vissa böcker, som t.ex. Sagan om Ringen kommer undan med det, för att den har intressanta huvudroller. Andra, gör det inte. Jag vill inte nödvändigtvis att skurken ska vara hyfsat sympatisk (fast det är önskvärt), men jag vill ha en FÖRKLARING! Jag vill veta varför, helt enkelt. Jag vill veta varför skurken gör som den gör. Det är också kul om det inte finns någon skurk över huvud taget, som i Game of Thrones. Jag har börjat att tröttna på Good vs Evil konceptet...

6. Den här punkten kanske är lite långsökt...
Game of Thrones har blivit känd för att mycket brutalt döda väldigt omtyckta karaktärer. Jag håller inte med. Det är hittills bara ETT dödsfall som har bekymrat mig och jag förstod efter typ tre kapitel att han skulle dö. Jag tror att George R.R. Martin väljer mycket noga vilka som ska dö och hittills har inga av de karaktärerna som man verkligen GILLAR dött, jag tror att han sparar några av dem till sista boken...Eller så är jag kanske bara ett känslokallt svin, men alla mina favoritkaraktärer lever fortfarande, så vem bryr sig...

7. Nu börjar jag att få slut på idéer...
Det finns nästan inga filmatiseringar av böcker som jag gillar, är inte det sorgligt. Jag gillar inte ens de där älskade Sagan om Ringen filmerna...Det finns några undantag, men sorgligt få.

Det där var mina bekännelser, och (lat som jag är) så taggar jag alla som inte har gjort den här enkäten....

Jag ber för övrigt om ursäkt i förväg för att jag inte kommer att kunna skriva SÅ många inlägg det här året, jag har nämligen börjat nian nu och jag stressar redan upp mig! Det är inte så att vi har mycket mer läxor eller svårare prov eller något, men nu vill man verkligen få bra betyg. Det är ju sista året på högstadiet...

Jag fyller förövrigt år om två dagar, men vi ska fira vår (min och syrrans) födelsedag imorgon, så jag hoppas på några trevliga presenter, he he...




1 kommentar:

  1. Svar: Ja det är synd... Men du kommer säkert ha det superkul där ändå! ;)

    SvaraRadera