fredag 20 september 2013

Top 5

Det var ett tag sedan jag körde den här grejen, så nu är det dags igen...
Den här gången hade jag tänkt att köra top 5 på något som jag ser, troligen lite för mycket, på. Nämligen tv-serier. Miss Marple och sånt räknas inte, för där är det bara avsnitt som inte är det minsta beroende av varandra, dessutom så är de baserade på böcker. Viss tv-serier på den här listan kommer visserligen också att vara baserade på böcker, men på ett lite annat sätt. Mini-tv serier och sånt räknas, eller serier utan säsonger. Jag kommer att bända lite på reglerna här och där, men hallå, det är mina regler, jag får väl göra vad jag vill...Jag kommer att räkna ned dem i min favoritordning, typ. Nummer 5 kommer först, sedan nummer 4 o.s.v...
     Men i vilket fall som helst, here we go...

photo edited for free at www.pizap.com
 
#5
Game of Thrones
baserad på böckerna av George R.R. Martin
Antal säsonger: Hittills tre, fjärde säsongen filmas...
Startade: 2011
Jag var bara tvungen att ha med den här på listan...Tv-serien tycker jag har gjort en hel del fel, då jag har läst böckerna, men det är fortfarande bra. Jag förstår att de inte kan hålla sig till boken hela tiden, men ändå. I böckerna så kan t.ex. en karaktär vara borta i tre böcker och sedan komma tillbaka, vilket de har kringgått i serien. Men de gjorde det helt okej. Det som gör böckerna så underbara är karaktärerna och den komplicerade handlingen. I tv-serien så är de flesta karaktärerna som de ska vara, fast en del har ju förstå tagits bort. Men de rollerna som är med är nästan perfekt skrivna och spelade, man känner verkligen att det är karaktärerna som man älskar eller hatar från böckerna. Handlingen har de förenklat en aning, de har med lite färre detaljer och bihistorier. Men som sagt var, fortfarande bra. Och det är ungefär det jag kan säga om den, den är bra. Inte lika genialisk som böckerna, de har lagt till en del saker som inte hade behövts och de har tagit bort saker som gärna hade fått vara kvar. Men nu så ska mina favoritböcker i serien snart filmas, så jag hoppas verkligen att de gör det bra. Det är en bra tv-serie, och man kan säkert gilla den även om man inte läst böckerna. Jag har en svag sida för fantasy, smarta karaktärer och roliga repliker, så jag kan förlåta den här serien för en del övertramp. Sedan serien började att visas så har den blivit otroligt populär och den är en av de mest tittade tv-serierna det här året, vilket också har gjort att böckerna har fått lite mer av det beröm som de förtjänar, och det har jag inget emot...
 
 
#4
Merlin
baserad på Arthur legenden
Antal säsonger: 5 (avslutad)
Startade: 2008
Jag har aldrig varit överdrivet förtjust i Arthur legenden, men den här tv-serien är bara för charmig. Den har inte en överdrivet smart handling, det är ganska basic, good vs evil o.s.v. Men ändå så tycker jag verkligen om den. Det har nog mest att göra med de olika huvudrollerna, man kan se dem gnabbas hur länge som helst. Serien tappade dock stinget i de sista säsongerna, så den är med på den här listan p.g.a. de två första säsongerna och delar av tredje. Den följer den klassiska legenden men på sitt eget sätt. T.ex. i den här så är Arthur och Merlin jämngamla vilket faktiskt är en riktigt bra idé. Jag gillar den, ibland behöver man titta på lite gamla hederliga svärdsfajter med riddare, skurkar, häxor, trollkarlar och drakar. De tidigaste säsongerna var bra då de visste när det var dags att vara allvarliga och när det var dags att skämta lite, vilket delvis hängde kvar i de senare säsongerna, men inte till lika stor del. Det är humorn och två roliga och ganska intressanta karaktärer som håller igång serien och de gör det riktigt bra. De behöll det klassiska slutet på historien i sista säsongen och jag var total deprimerad i en vecka och det tycker jag är bevis nog för att den inte kan vara helt hopplös...

 
#3
Doctor Who
Antal säsonger: Gud be mig inte att räkna...
Startade: 1963
Doctor Who är en av de tv-serier som har hållit på längst, någonsin. Den startade 1963 och den håller fortfarande på, och säsongerna är fortfarande bra. Den måste bara vara med på listan, så är det bara. Någon gång så kommer jag att skriva ett eget inlägg till den här serien, så jag ska håller mig kort. Doctor Who handlar om en av de mest kända karaktärerna genom tiderna, the doctor. Det är det han kallas, hans namn har de inte haft godheten att berätta för oss. Han kommer från en planet någonstans någon gång, men det han har som jobb, eller snarare hobby, är att resa runt i sin tidsmaskin och hindra jorden från att gå under, i massor av olika tidsperioder. Han har upp till tre vänner med sig för det mesta, annars skulle han väl bli ensam, antar jag. Det som har gjort att den här tv-serien har kunnat pågå så länge är att the doctor är en time lord, vilket innebär att han kan lura döden. Om han på något sätt blir dödligt sårad så kan han bara byta kropp, så en hel del skådespelare har spelat honom genom tiderna. 11 hittills, nummer 12 ska komma in 2014 har jag för mig. Jag tänker inte ge mig in i debatten om vem som spelade honom bäst, jag bryr mig inte och dessutom har jag inte sätt alla...Jag har bara sätt från 2005 (då de fortsatte att göra Doctor Who efter en några år lång paus) och jag är typ på säsong två eller något, så jag har bara sätt Christopher Eccleston och David Tennant. Jag vet att väldigt många gillar Matt Smith som tog upp rollen 2010, men jag har inte sett honom spela doctor who, men jag har sett honom i andra roller och han är en bra skådespelare, så han är säkert bra. Alla som spelat honom har gjort honom lite annorlunda, då han delvis ändrar karaktärsdrag när han byter kropp. Han är fortfarande samma person, fast lite annorlunda.
Det som gör tv-serien bra är inte bara den exentriska och väldigt roliga huvudrollen, det är också den otroliga fantasin som man ser hela tiden. Problemen och karaktärerna är både fantasifulla och originella vilket gör att det alltid är kul att titta på. Det är helt enkelt en smart och bra uttänkt tv-serie och jag gillar den mer och mer ju mer jag ser av den. Så om jag skulle göra den här listan om en månad så skulle Doctor Who kanske hamna högre upp på listan, vad vet jag...?


 
#2
Downton Abbey
Antal säsonger: 3, dessutom två julspecialer (fyran kommer ut i november, typ)
Startade: 2010
 Jag älskar den här, det är ett faktum. Anledningen till att jag satt den här över Doctor Who är att jag har sett den här tv-serien betydligt längre så den har någon sorts plats av nostalgia i mitt hjärta. Dessutom så är den bra. Väldigt bra faktiskt. Karaktärerna är bra, man blir i alla fall så engagerad att man bryr sig. Ibland är den hemskt sorglig, typ när någon av skådespelarna som har en roll bestämmer sig för att de har tröttnat på tv-serien, så att deras karaktär måste dö. Hemskt sorgligt. Downton är väldigt bra på att hålla folk fängslade utan att göra det speciellt komplicerat, de leker med folks känslor och visar dem vad de vill se. Den utspelar sig på ett stort lantgods och man får följa med de olika karaktärerna som bor eller arbetar där. Mer komplierat är det inte. Fast de lyckas krångla till det något fruktansvärt, allvarligt, så komplicerat är livet inte. Jag längtar verkligen efter att få se vad de gör med fjärde säsongen. Jag är lite orolig för att de, som Merlin, ska hålla på för länge. Det är nog det jag har att säga, se den helt enkelt.
 


#1
Sherlock
(vagt) baserad på böckerna av Ser Arthur Connan Doyle
Antal säsonger: 2, trean spelas in just nu...
 Startade: 2010
Best series ever! Jag bara älskar den här, jag skulle gå väldigt nära till att kalla den felfri. Definitivt den bästa filmatiseringen av Sherlock Holmes böckerna. För det första så gör alla skådespelarna ett underbart jobb när de spelar de älskade karaktärerna. Eftersom det här är en tv-serie så är bikaraktärerna som ofta blir lite förbipasserade i filmerna med mycket mer (Mycroft, Mrs Hudson, Lestrade osv), vilket jag verkligen gillar. Dessutom så älskar jag hur de framställer Moriarty i den här, han är bara för ROLIG (skumt användande av ord, men ja ja...). Dessutom så satte de den i modern tid, vilket skulle kunna bli ett katastrof, men inte blev det. Tvärt om faktiskt...
De har med de klassiska böckerna, Baskervilles hund, En studie i rött och så vidare (fast The sign of the four har inte varit med än, så jag väntar). Men de ändrar en del viktiga saker, som mördare och motiv. Småsaker... Det gör att till och med sådana nördar som jag som läst böckerna inte riktigt vet vad vi ska vänta oss. Serien är rolig, och skämten funkar verkligen. En detalj som jag älskar är att man verkligen får reda på hur Sherlock tänker, vilket man visserligen inte gör i böckerna, men det där mystiska inslaget runt honom har blivit uttjatat för längre sedan. De har gjort de två huvudrollerna en aning yngre än vad de oftast är i böckerna, men inte mycket. Och de två huvudrollerna är faktiskt serien starkaste sida. Det enda som de nya filmerna med Jude Law och Robert Downey Junior verkligen gjorde bra var förhållandet mellan de två huvudrollerna, vilket också den här tv-serien lyckades med. De är otroligt bra skrivna och otroligt bra spelade, de är gjorda till perfektion. De ändrar en del saker från böckerna, men eftersom den här tar plats i modern tid så är det begripligt och definitivt förlåtligt.
Det är helt enkelt en väldigt bra tv-serie och om man inte har sett den så missar man verkligen något!




Här kommer förresten ett par relaterade klipp, det kan dock finnas små spoilervarningar, bara så ni vet...
Game of thrones...

Merlin...


The doctor...
Maggie Smith (Downton Abbeys bästa sida)


Och så Sherlock

Jag kunde inte låta bli att lägga in den här. Ett faktum är att ser man på Doctor Who så ser man oftast på Sherlock också, oklart varför.

 

2 kommentarer:

  1. Jag håller nog med om allt utom Downtown Abbey! Sherlock är bara för underbar haha <3

    SvaraRadera
  2. Kul att du håller med (= ... Kan förresten meddela att Doctor Who passerade Downton Abbey på listan för ca en vecka sedan, har bara inte orkat ändra på det...

    Sherlock är underbar...

    SvaraRadera