måndag 18 november 2013

Prometheus

Prometheus
film
Ridley Scott
längd: ca 2 timmar
från 2012
I rollerna (b.la): Michael Fassbender, Noomi Rapace, Guy Pearce, Idris Elba, Logan Marshall Green och Charlize Theron
Genre: Science Fiction/Skräck
Handling i korthet:

I filmen Prometheus så återvänder Ridley Scott (Alien, Blade Runner) till sin älskade genre Science Fiction. I filmen (som utspelar sig i Alien universumet) så upptäcker två forskare att människorna troligen kommer från en annan planet, och på denna planet så finns också (troligen) människans skapare. Så de ger sig iväg för att titta vad som finns på den här planeten som ligger väldigt långt borta, tillsammans med 15 andra forskare/militärer/skumma snubbar/androider. Under de två år som det tar att genomföra den här resan så ligger de alla nedsövda (men undantag av David, androiden) och vaknar först när de är framme vid sin destination. Väl framme, så börjar de att göra sina undersökningar...
_____________________________________________________________

Omdöme:
Jag har en lite delade åsikter om den här filmen. Men innan jag börjar att berätta mer ingående om den så måste jag få ut en sak till universum: Jag har inte sett Alien! Jag kan därför inte säga hur bra de hänger ihop eller jämföra dem med varandra på något sätt. Jag började att se den här filmen utan att veta något om den, jag visste bara att de flesta verkade tycka att det var en ganska bra science fiction film. Så jag tänkte, varför inte? Jag satt och hade tråkigt medan resten av familjen såg på Breaking Bad (inget illa ment till den tv-serien, jag orkade bara inte med den just då) så jag kom fram till att jag lika gärna kunde se på den...

       Som sagt var så hade jag lite blandade åsikter om filmen, en del saker gillade jag verkligen och en del var lite oförlåtliga. Först så har jag tre stora problem (okej, det är inte så stora, men jag störde mig något otroligt på dem.)

1. Kan någon förklara för mig varför en fullt utbildad biolog med hög IQ ser en stor, ormliknande alien komma upp hur jorden, den hissar kusligt åt honom och vad gör idioten? Jo han går fram emot det och försöker att KELA med den!! Hur jäkla korkad får man bli egentligen? Jag kollade upp saken och det fick en sorts förklaring när jag fick höra om några scener som togs bort, men det var ändå en blunder!

2. Den gamle mannen såg hemsk ut. Varför tar de en ung skådespelare, sminkar honom och låter honom spela en gammal man? Sminkningen var inte ens bra...Också det hade en förklaring när jag kollade in saken lite närmare, så jag antar att jag kan förlåta den.

3. Varför i helvete sprang de inte åt sidan? Allvarligt? Två av karaktärerna springer bort från en stort rullande skepp som har kraschat någonstans, och den rullar efter dem. Och det fortsätter att springa framåt, varför sprang de inte bara lite åt höger? Då hade de ju klarat sig ur knipan hur lätt som helst!

 
Men nu till själva filmen... Något som var otroligt bra var effekterna! Själva stilen på planeten och rymden var verkligen spektakulär! Ridley Scott får verkligen 10 av 10 när det gäller visuella effekter! Allt ser bra ut och det är helt otroligt att bara sitta och titta på, jag vill verkligen köpa den här så att jag kan se den på vår stora skärm. Filmen njöt verkligen av att vara i ett science fiction universum och utnyttjade det så mycket som möjligt. Men hur bra effekter det än är så fungerar det aldrig utan bra karaktärer och en bra historia. Själva idén var ganska intressant, men trots det ganska basic. Tempot var väldigt bra och allt flöt på mer eller mindre perfekt. Stämningen var bra och mystiskt,
men jag tycker att de gjorde det så mystiskt, och förklarade så lite att man blev lite förvirrad efter ett tag. Jag har inget emot med att inte få reda på allting, verkligen inte! Men de kan väl förklara någonting? Slutet var bar och öppet, men en antydan till en fortsättning. Det fanns en del större problem med handlingen, speciellt i slutet. Första halvan tyckte jag verkligen om, men sedan gick det lite utför efter ett tag. Men jag vill inte spoilra något (men jag tvivlar mycket starkt på att man kan (mycket blodigt) vara med om ett kejsarsnitt och sedan springa runt i ca 20 minuter utan problem (men en syre-tub som för övrigt bara skulle räcka i två minuter)). Klimaxet var lite lamt, speciellt när jag tyckte om den första timmen av filmen betydligt bättre.
       Ett problem som jag hade med filmen var att jag inte är så mycket för skräck, speciellt inte när det inte är läskigt! Det blev lite blodigt och rörigt i andra halvan, och hälften av alla karaktärerna tyckte bokstavligt talat vara med bara för att dö! Det här verkar vara ett bra tillfälle att komma till ett av mina problem med filmen, karaktärerna.

imwithkanye:

Prometheus Star Michael Fassbender on His Robotic Role | Time

A lot of the time doing the biography is interesting because you can think about what was the character’s relationship with other kids in school, with parents, all that sort of stuff, but David was a programmed entity obviously. So it’s more about how his programming has stayed intact. Are his objectives truly programmed objectives, or has he started to develop his own motivations?

Finally, an interview that doesn’t talk about Fassy’s penis.
      Det som för mig alltid är viktigast i en bok/film/tv-serie är karaktärerna. Jag vill att de ska vara relevanta, välutvecklade och intressanta. Ridley Scott lade visserligen ned massor av tid på effekterna, något som lämnade karaktärerna lite i skuggan. Jag har för mig att det var 17 pers ombord på skeppet, men jag brydde mig egentligen aldrig om att räkna dem. Och jag kan bara påminna mig om typ 7, plus två andra som man såg pytte lite av och som knappt hade några repliker whatsoever. Och av dessa karaktärer så är det bara fyra som jag minns något karaktärsdrag hos. Vår huvudroll vars namn jag glömt spelas av Noomi Rapace (yey) och hon gjorde ett helt ok jobb. Hennes karaktär var inte så välutvecklad men hon var i alla fall hyfsat minnesvärd. Dessutom så hade hon nån pojkvän (jag vet inte vem det var, men skådespelaren var kusligt lik Tom Hardy (vilket är i princip allt jag kommer ihåg om honom)), det fanns också en läskig kvinna som jag tror bestämde och en kapten (som jag gillade, men han var med alldeles för lite för att vara speciellt minnesvärd). Jag tycker att de alla var ganska tråkiga och inte speciellt originella, speciellt de karaktärerna som jag inte ens kan komma ihåg.
       Men ibland alla dessa karaktärer så fanns det David, androiden som spelades av Michael Fassbender. Jag svär, jag skulle kunna se den här filmen och gå med på nästan vad som helst så länge han var med! Han var en väldigt bra karaktär. Han hade roliga repliker och jag älskade Michael Fassbenders minspel. Han lyckades, utan att säga något, få en att förstå vad karaktären tyckte och kände. Han är inte direkt snäll, men han har ingen anledning att vara det. Alla de andra karaktärerna behandlar honom som en lägre stående varelse, och de fortsatte att påpeka det för honom. Han är en android, alltså en slags robot. Det är inte meningen att han ska ha känslor, men att han ska förstå dem. Dessutom så ska han låtsas ha känslor för att de andra ska känna sig mera jämnlika med honom, men under filmens gång så får man verkligen känslan av att han faktiskt bryr sig, tänker och har egna åsikter. Typ... Så fort någon påpekar för honom att han inte kan förstå vad de håller på med för att han inte har någon själ, så märker man verkligen att han blir sårad (trots att han inte visar det så mycket). Dessutom så har han en känsla för ironi, vilket definitivt tyder på att han faktiskt har lite känslor. Han är nyfiken och försöker hela tiden att ta reda på saker. Han är betydligt klyftigar en någon annan ombord, och han vet om det. Han vill nog delvis bli erkänd för sin intelligens, få de andra att sluta att behandla honom som en lägre stående varelse. Fassbender gjorde ett väldigt imponerande jobb, med sitt stone face och stela, metalliska röst så kan det inte varit så lätt att ge David en minnesvärd personlighet, men det var något som filmen verkligen lyckades med. Jag älskar filmens första minuter när man får se lite av vad David hade för sig när han väntade i två år på att de andra skulle vakna, han spelar basket, går runt lite och ser på film. Jag vet inte varför, men det var något väldigt kul med att se honom sitta fängslad framför en tv-skärm. Om man kan gilla speciella filmer så måste man ha känslor, eller hur? Han räddade i alla fall filmen på karaktärsfronten...

Så, som ni nog märkt så har jag lite blandade känslor om filmen. Men på det stora hela så var jag ganska imponerad. Den hade en del stora fel men det var en del bra saker som kunde väga upp mot det. Om det kommer en fortsättning så kan kommer jag troligen att se den. Det rekommenderas för alla Science Fiction fans och om man gillar t.ex. Ridley Scotts Blade Runner så kan man nog ge den här en chans...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar