lördag 30 november 2013

The Day of the Doctor

The day of the doctor
Doctor who 50th Anniversery
Längd: 76 minuter
I rollerna: Matt Smith, David Tennant, Jenna Coleman, John Hurt och Billie Piper
Från: 23 November 2013
Handling ( i enkelhet):

2013: När något hemskt vaknar i Londons National Gallery så kallas The 11th Doctor (Matt Smith) och Clara (Jenna Coleman) dit för att undersöka saken och upptäcker att något har flytt ur målningarna...

1562: En fruktansvärd invasion mot England och jorden startar diskret under 1500-talet men The 10th Doctor (David Tennant) är så klart där för att rädda allesammans. Men hans maskin som säger Bing verkar verkligen inte vara sugen på att säga vilken av de två Elizebeth 1 som är den äkta och när han finner sig förlovad med Englands drottning (eller möjligtvis en Zygon) så börjar saker och ting att bli komplicerade. Och när en fez plötsligt dyker upp från ingenstans så blir han mycket förvirrad....

Och under Gallifreys sista timmar så planerar The War Doctor (John Hurt) krigets sista drag, då han har kommit åt det mäktigaste vapnet i världen, The Moment, som är mäktigt nog att förstöra alla som är med i kriget, både Time Lords och Daleks. Men precis innan han ska förstöra Gallifrey (för att rädda resten av universum) så dyker The Moments Consciousness, som kallar sig Bad Wolf (Billie Piper) upp och stoppar hans hand. Hon sammanför alla tre versionerna av The Doctor, för att han ska se vad han kommer att bli om han förstör Gallifrey.
 
Omdöme
O.M.G.!!!!!!!!!!!  The 50th Anniversery är här! Om jag ska vara ärlig så såg jag den för några dagar sedan, men jag orkade inte skriva en recension förrän nu. Jag vill bara varna, om ni inte ser på Doctor Who så kommer den här recensionen eventuellt att verka ganska förvirrad, men jag ska försöka att skriva så att någon annan också kommer att kunna läsa den.
 
       Jag vill bara säga att jag är så otroligt glad att den här existerar! Men för att börja med det viktigaste, karaktärerna (jag kommer att hålla mig kort, för de ska få ett eget inlägg någon gång). Först så har vi Matt Smith som the 11th Doctor (han heter ju bara The Doctor, men eftersom det är tre av dem så får jag säga dem i nummer ordning), han var såklart lika underbar som vanligt. Det är något otroligt udda och förvirrande med honom som man bara måste älska. Han fick ha sin älskade fez på sig och han sprang runt och verkade lite allmänt förvirrad. Jag älskar hur han är både är väldigt barnslig men trots det så känns han verkligen som den gamle man som han faktiskt ska föreställa. Jenna Coleman är Clara Oswald som jag redan, trots att hon inte ens varit med i en hel säsong, tycker bra om. Hon är charmig nog, kanske inte lika bra som Amy och Rory var för the Doctor (ingen kan slå the Ponds), men hon är fortfarande charmerande och rolig. John Hurt kommer med som the War Doctor, som aldrig tidigare varit med i serien. Han var mycket allvarligare än de flesta av de andra versionerna, men det var ändå inget tvivel om vem han var. Jag tycket att han var en väldigt bra karaktär och han behövdes för avsnittet, John Hurt gjorde ett jättebra jobb precis som alltid.
        Och så fick vi med två mycket saknade karaktärer, Bad Wolf (Rose) och The 10th Doctor. David Tennant är min personliga favorit doktor, han är så underbar! Hans miner och han tal är alltid roliga att lyssna och se på. Han fick säga väldigt många av sina kända Quotes i det här avsnittet, men om man inte redan kände till dem så kunde man lätt ha missat dem. T.ex. Allons-y, Idon´t want to go etc. Och han var hillarious. De bästa delarna av det här avsnittet är definitivt när de tre Doctors bara pratar med varandra, de var så roliga! Jag insåg hur mycket jag saknat honom när han red ut ur sin Tardis.
        Och Billie Piper återvände....Jag tycker att det var synd att hon inte var med som Rose, men ärligt talat så tyckte jag att Bad Wolf/the Moment var mycket bättre för vad det här avsnittet behövde. Jag älskade henne! Piper var väldigt bra och jag förlät genast allesammans för att Rose inte var med.
        Men som sagt var, jag ska inte tjata om de här för de förtjänar ett alldeles eget inlägg...
 
        Handlingen var väldigt bra och spännande, t.o.m. för att vara Doctor Who. Den var inte lika bra som t.ex. Blink men den var väldigt Epic. Det var så underbart att se Rose och the 10th återvända och Doctor Who är alltid underbar att se på. Jag älskade alla referenserna som var med, till gamla avsnitt, gamla Doctors och gamla Companions. Jag gillade att vi äntligen fick se The Time War, jag ska inte avslöja något om slutet med det var verkligen spännande och jag satt nästan och hoppade i slutet. Man fick se lite klipp med alla de olika Doctors (t.o.m. Peter Capalid...) Men det absoluta bästa ögonblicket var i avsnittets sita två minuter. (lite spoiler antar jag, men inte till själva handlingen). Matt Smith sitter helt ensam på en bänk och pratar med sig själv, helt plötsligt svara något och en skepnad börjar att gå fram emot honom. Redan när jag hörde rösten så blev jag så lycklig att jag skrek ut YES!!! Och sedan fick vi se röstens ansikte och nu kan jag dö lycklig, för det var Tom Baker. O yes Tom Baker var med. Av alla de olika Doctors så är nog de två mest kända och älskade David Tennant och så klart The 4th Doctor Tom Baker. Han var bara med i två minuter och han hade inte ens sin scarf eller sin hatt med det var ändå fantastiskt!
 
Så som ni säkert förstått älskade jag verkligen avsnittet. Jag tycker att alla borde se den, men om man inte ser på Doctor Who så är det nog mycket som man inte kommer att förstå. Jag längtar verkligen tills julen för då kommer nästa julspecial ut. Det sorgliga är förstås att det är Matt Smiths sista avsnitt och jag kommer verkligen att sakna honom. Men vi kommer också att få se Capaldis första ögonblick i rollen, vilket kommer att vara awesome...

The Doctor...
 
The 1st Doctor, William Hartnell (1963-1966)
 
The 2ond Doctor, Patrick Troughton (1966-1969)
 
The 3d Doctor, Jon Petwee (1970-1974)
och
Sarah Jane Smith (spelas av Elisabeth Sladen), som är den companion som varit med längst (fast inte regelbundet) hon var först med hela tiden 73-76, sedan dess har hon dykt upp lite här och där. Senast sågs hon 2010 i Doctor Who, hon har också haft en egent spin off tv-serie (där The Doctor då och då dök upp). Tyvärr så dog skådespelerskan 2011, annars hade hon säkert varit med i The Day of the Doctor.
 
 
The 4th Doctor, Tom Baker (1774-1981)
 
 
 
The 5th Doctor, Peter Davison (1981-1984)
 
The 6th Doctor, Colin Baker (1984-1986)
 
The 7th Doctor, Sylvester McCoy (1987-1989 och 1996)
 
 
the 8th Doctor, Paul McGann (1996)
 
the 9th Doctor, Christopher Eccleston (2005)
 
 
The 10th Doctor, David Tennant (2005-2010)
the 11th Doctor, Matt Smith (2010-2013)
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar