fredag 4 januari 2013

Böcker som du kanske inte kände till

Okej, nu kommer jag skriva lite tips på böcker som ingen förutom jag verkar ha läst...
      Det är säkert någon där ute som faktiskt har läst de här, det är bara det att JAG inte har träffat någon som läst dem...
     Det är verkligen synd att det finns så många bra böcker som ingen läst..
Som ni kommer att märka så har jag mest tagit väldigt kända författare.

  • Silmarillion av J.R.R Tolkien.  Det är verkligen få som har läst den här, inte ens min pappa har läst den, vilket säger en hel del. De flesta har läst "Sagan om ringen" och alla de här, men de flesta verkar ha missat den här stackars boken. Okej, man måste vara lite av ett Midgård (alltså Sagan om ringen och likanande) fan för att läsa den här. Det är nämligen en slags historieskildring om just Midgård. Sagan om ringen utspelar sig ju i slutet av "tredje åldern" som de kallar det, den här handlar om det som hände innan det. Men ta det lugnt, en del välbekanta karaktärer är med. T.ex Elrond, Galadriel, Gandalf, Isildur osv... Man har verkligen missat något om man inte läst den här...
  • Rubinen i dimman av Philip Pullman. Okej, den här har nog en del läst, men inte SÅ många. Det är en serie, som jag tror heter Sally Lockhart, och den är verkligen bra. Tvåan är kanske lite väl deprimerande, men ettan är underbar. Serien är nog på fyra böcker eller nåt, men jag har bara läst de två första. "Guldkompassen" av samma författare har de flesta läst, men den här är inte lika känd. Vilket är synd, för den är mycket. BBC har gjort film av den, och den finns att köpa på discshop. Fick den förresten idag, ska försöka muta resten av familjen till att se den...
  • Vår gemensamme vän av Charles Dickens.  Okej, alla känner till den här författaren. Hans troligen mest kända bok är "A christmas carol", som det typ görs en ny film på vartannat år. "Vår gemensamme vän" har faktiskt också gjorts som film, som för övrigt är väldigt bra. Den här serien är väldigt bra, originell och ibland är den så rolig att man nästan måste skratta rakt ut. Den handlar om väldigt många olika karaktärer och deras liv, men alla historier är på ett eller annat sätt samanbundna. Allt sätts i rullning när en man drunknar, en annan försvinner, och en tredje dyker upp, som från ingenstans.
  • Skuggmark av Tad Williams. Om man älskar fantasy så har man högst troligen läst någon av Tads böcker, hans böcker är väldigt kända i Amerika, men det är nästan ingen i Sverige som läst dem. Skuggmark är enligt mig den bästa serien han har skrivit, den är rolig och mysig. Tad skriver mest fantasy och science fiction, han har liksom två sätt att skriva på. I hans fantasy böcker så är det ett ganska sorglig och poetiskt språk, men när han skriver science fiction så är det humoristiskt, mycket slang och svärord.
Okej, det blev inte så många. Men jag har en del saker att göra, så jag kanske skriver en del två någon gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar