torsdag 17 januari 2013

Slaget om Skandia

Slaget om Skandia av John Flanagan
Serie: Spejarens lärling
Antal sidor: 302
Originaltitel: Oakleaf Bearers
Översättare: Ingmar Wennerberg
Första meningen:
Ett rytmiskt knackande fick Will att vakna ur sin djupa sömn.

(SPOILERS OM MAN INTE LÄST "GORLANS RUINER", "DET ÖVERGIVNA LANDET" ELLER "KRIGARKUNGENS SAL")

Efter att Evanlyn och Will har lyckats fly från Skandierna med hjälp av Eraks hjälp så gömmer de sig i den lilla stugan i bergen. Will är kraftigt försvagad pga undernäring och av sitt fd beroende av drogen Varmlöv. Men när Evanlyn ger sig ut på jakt och inte kommer tillbaka, så blir Will orolig. Trots att han är kraftigt försvagad så ger han sig av efter henne. Han följer hennes spår genom skogen och inser att hon har blivit bortrövad, men av vem? Det är fortfarande vinter, så inga skandier borde vara i bergen.
      Samtidigt så närmar sig Horace och Halt, som har svurit att hitta sin lärling, Skandia. Men när de ska ta sig igenom Ormpasset, en gränsstation till Skandia, så finner de vakterna döda, skjutna. Halt blir då både orolig och misstänksam och bestämmer sig för att följa spåren till dem som dödade skandierna. Men, vem var det som följde efter gruppen till fots?
       Medan spejarna följer efter diverse spår så skumpar Evanlyn omkring, släng som ett bylte över en hästrygg. Hon vet inte vem som har tillfångatagit henne, men vem det än är så känner hon på sig att den inte bådar gott... Till sist släpps hon ned på marken och blir bunden vid ett träd, men efter att mannen som tillfångatog henne och en annan medlem i gruppen som de anslutut sig till har grälat, så inser hon att de har bestämt sig för att döda henne. Men Will har kommit ikapp Evanlyn och hennes tillfångatagare, och han använder bågen ,som egentligen är gjord för jakt, för att skjuta mannen som höjde sitt svärd mot Evanlyn i handleden. Men Will är svag och har inget vapen, och hans motståndare är flera gånger fler, så allt ser rätt så kört ut. Men precis när han är säker på att han ska dö, så hör han ett ljud från en svunnen tid, en båge som spänns och släpps iväg. Halt skjuter ned männen som försökte att döda hans lärling, sedan blir han påsprungen av sin unga lärling, som blev så lycklig av att se sin mästare att han bokstavligttalat kastade sig över honom. Efter den lyckliga återföreningen så ger sig gruppen hemmåt. Men när de närmar sig den skandiska gränsen så stöter de på Erak och hans män ,som också följde efter männen som dödade skandierna vid Ormpasset. Efter att Erak kände igen Will och Evanlyn, så bestämmer sig Halt och Erak för att leta efter resten av temujaierna (det var de som tillfångatog Evanlyn och dödade männen vid Ormpasset, hänger ni med?) Erak och Halt finner en obehaglig överraskning, några tusen temujaier som tydligen tänker att anfalla Skandia, och vad värre är, de står mitt i vägen för Will, Horace, Evanlyn och Halt, så de kan omöjligt ge sig av hem. Vännerna bestämmer sig för att hjälpa skandierna att försvara sitt land, Slaget om Skandia, har börjat....
_______________________________________________________________

Puh... Jag blev helt utmattad av att skriva om handlingen, hängde ni med? Det gjorde ni högst troligen inte, men man kan inte förstå allt...
      Jag vet inte riktigt vad jag ska tillägga som jag inte  har skrivit i mina recensioner till de andra böckerna...
      Evanlyn är faktiskt helt ok i den här boken, hon är envis och tuff, så jag tycker egentligen om henne. Dessutom så får hon vara med och slåss...Halt, Horace och Will är sig ganska lika, de retas och driver med varadra men tycker egentligen väldigt bra om varandra. Jag tycker att det är bra att Will och Halt var på samma ställe, de är liksom roligast när de är med samtidigt. Erak är med en hel del, och han och Halt är så roliga tillsammans, de håller på att driva varandra till vansinne.
     Jag har faktiskt lite problem men vilken bok i serien som jag ska läsa nu, jag vet att det är "Den hemsökta skogen" som kommer sedan, men kronologsikt sätt så utspelar sig "Fången i Arrida" före Den hem.... För i Fången i.... så är Will fortfarande lärling, men i Den h... så är han en fullfjädrad Spejare. Tar nog Fången i Arrida först, man ska ta det i kronologisk ordning....
      Den här boken är bättre än ettan, tvåan och trean, dessutom så är den mycket tjockare... Den är fullspäckad med humor, och det är med ett eller annat sarkastiskt skämt i varje kapitel. En sak som jag gillar med den här serien är att det är så mycket samtal, i t.ex Sagan om ringen så är det mest beskrivningar om vad som händer, missförstå mig inte, det är en underbar bok, men om man vill få sig ett gott skratt så är det större chans om det är samtal med, inte för att Sagan om ringen saknar samtal, och jag skrattade väl ibland, men det är annorlunda. Förresten, strunta i vad jag just sa, Sagan om ringen var ett dåligt exempel.
      Den här serien är underbar och rolig, så jag upprepar vad det känns som om jag har skrivit hundra gånger, Spejarens lärling är ett måste...

(ledsen om recensionen blev rörig, men jag har haft en jobbig dag)
(när jag är klar med Spejarens lärling så kommer jag troligen att läsa om några gamla favorit böcker, typ Godnatt mister Tom, Sagan om ringen, Bläckhjärta, osv...)

8/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar