lördag 16 februari 2013

Anna klädd i blod

Anna klädd i blod av Kendare Blake
Antal sidor: 282
Originaltitel: Anna Dressed in Blood
Översättning av: Hanna Svensson
# del 1
Boken utkom: 2011

Theseus Cassio Lowood kan verka som en helt vanlig sjuttonåring (om man bortser från namnet, alltså), men det nästan ingen vet är att han har tillbringat de senaste tre åren med att döda spöken. Cas är en spökjägare, precis som hans far var före honom. De flesta spökerna är hyfsat ofarliga, men så finns det den farliga sorten, den sorten som vägrar att acceptera att de är döda. Det är den sorten som dödar människor när de kan. Så Cas jobb är helt enkelt att döda de som redan är döda (det är inte så svårt som det låter). Men så får Cas ett tipps om ett spöke, ett spöke av den verkligt svåra sorten. Anna, Anna klädd i blod. Sedan 1958, då hon blev brutalt mördad, så har hon slitit alla som har kommit i närheten av hennes gamla hem ,i stycken. Cas vet att Anna kommer att bli en utmaning, kanske den svåraste han någonsin stött på, och han vet att om han lyckas döda Anna så kommer han att vara redo, han kommer att vara redo att hämnas på sin fars bane. Men, allt går inte som han tänkt sig, när han har undersökte hennes hus så var det några övriga ungdomar där (dessa ungdomar försökte händelsevis slå in skallen på honom), och en av dessa ungdomar råkade bli sliten i stycken, Anna tyckte inte om att de inkräktade på hennes mark. Och efter det så går allt fel. Han får oväntad (och oönskad hjälp) av Carmel och Thomas. Dessutom så lär han känna Anna, och han inser snabbt att hon inte är ett spöke som man gör sig av med hur lätt som helst. Och när han, mot sin vilja, gillar henne, så blir saker mer komplicerade än någonsin...
_______________________________________________________________________

Det här var den första spökhistorian som jag läste, och jag gillade den. Fast folk blev slitna i stycken lite för ofta för min smak. Jag brukar inte gilla böcker om spöken, demoner, vampyrer eller varulvar i vanliga fall (soulless är såklart ett undantag), men jag gillade verkligen den här. Cas var en väldigt bra jag-person, man lärde känna honom ganska snabbt. Jag gillade honom, trots att han kunde vara lite, jag vet inte, opåverkad? Någon blev sliten i stycken, aj då, det var inge trevligt, and thats that. Jag menar, om jag hade sett någon bli sliten i stycken så tror jag att jag hade reagerat lite mer... De andra karaktärerna då? Tja, jag gillade dem. Thomas var väldigt rolig, och det var kul att ha en tankeläsare med (trots att jag inte brukar gilla tankelösare, jag tycker för illa om Twilight). Han var väldigt orginell, på något sätt. Och man kan inte anklaga honom för att vara opåverkad. Carmel var ganska cool, trots att jag var lite misstänksam i början. Populära tjejer brukar inte höra till mina favoritkaraktärer, men, jag gillade henne. Och så var det ju Anna, jag är lite osäker på vad jag tycker om henne, men hon kunde definitivt vara riktigt rolig ibland. Hon var ett väldigt läskigt spöke, och endå så kändes hon riktigt snäll (när hon inte slet folk i stycken, alltså), jag menar, hon ville ju inte döda någon.
     Jag gillade faktiskt boken mycket mer än vad jag trodde att jag skulle göra, och trots att jag ibland tyckte att det var lite förutsägbart, så ändrade jag mig verkligen i slutet, jag fick något av en chock. Och när man fick reda på hur allt hängde ihop så tyckte jag mycket bättre om boken. Boken var, spännande, rolig, intressanta karaktärer, den kommer definitivt att få sig en omläsning någon gång. Den var väldigt fängslande, och det var nästan omöjligt att släppa den när jag hade börjat att läsa den. Det var kanske inte riktigt min typ av bok, men jag kommer definitivt att läsa fortsättningen (troligen på engelska). Så, boken rekomenderas varmt, speciellt om man gillar böcker om spöken, varulvar, vampyrer, demoner eller liknande.

7/10
     

3 kommentarer:

  1. OMG, jag vill verkligen läsa denna boken, fast på engelska :)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker alltid att det är bäst att läsa boken på engelska, fast när vi köpte Anna klädd i blod så hade vi ont om tid, så vi bara tog det första vi såg (:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, dedt går ju bra det också!! :) ;p

      Radera