måndag 25 februari 2013

Top 5

Den här gången tänker jag göra top 5 på deckare part 1. Och då menar jag inte böcker, utan filmer. En del är förstås baserade på böcker, men det är filmerna som jag skriver om. Jag tänker inte skriva om avskilda avsnitt i olika serier, jag kommer att skriva om själva helheten, liksom. Jag tänker göra en del ett och en del 2, det finns alldeles för många för att man ska kunna välja bort några. (De som kommer att vara med i del två är: Sherlock, Frost, Poirot, Adam Delgleish och DCS Banks) Hoppas ni gillar det...


photo edited for free at www.pizap.com





Miss Marple
baserad på böckerna av Agatha Christie
Jane Marple spelas av: Julia McKenzie / Geraldine McEwan
Miss Marple, Miss Marple... Här kommer en gammal dam som jag verkligen älskar. Det här är en (typ) tv-serie med hittills 5 boxar. I de första tre så är det Geraldine McEwan som har rollen som miss Marple, med i de senaste två så har Julia McKenzie tagit över rollen. Jag tycker att båda gör ett lysande jobb som en av mina favoritdetektiver. Jane Marple ger (skenvis) ett mycket förvirrat intryck, hon sitter och stickar eller pratar lite förvirrat om något gammalt minne om något. Men så fort någon blir mördad, ja, då är hon verkligen igång. Polisen i historien (poliserna byts ut i så gott som varje avsnitt, men det finns några som återkommer då och då) tycker först att hon är irreterande och vill bara bli av med henne, men de flesta inser snabbt sitt misstag och låter henne vara med. För det mesta beror det på att de har ringt och frågat "Sir Henry", som är en av cheferna på Scotland Yard, och dessutom är han en av miss Marples äldsta vänner. Efter ett tag så är miss Marple ökänd på hela Scotland Yard, och så fort polisen får reda på att Jane Marple befann sig i närheten av brottsplatsen, så stönar de bara olyckligt.
Det som jag kanske gillar bäst med den här är att 1. Jane Marple är en underbar karaktär 2. Mysterierna är så otroligt krångliga och intressanta att man hela tiden försöker lista ut vem mördaren är (ingen har hittills lyckats) och 3. Istället för att lägga ned pengar på specialeffekter så lägger de ned pengar på att he med riktigt bra skådespelare, något som är mycket roligare att se på.
Så, den här tv-serien rekomenderas varmt.
 
 
Foyle´s War
Skriven av: Anthony Horowitz
Christopher Foyle spelas av: Michael Kitchen
Samantha Stewart spelas av: Honeysuckle Weeks
Paul Milner spelas av: Anthony Howell
         Tja, jag blir lite deprimerad så fort jag tänker på att det sista Foyle avsnittet har gått, efter 7 boxar så bestämde sig någon för att det räckte med Foyle, något som jag verkligen sörjer. Fast, de som har gjorts är så bra att jag nog kan se dem rätt så många gånger till utan att tröttna. Anthony Horowitz är kanske mest känd för sin "Alex Rider" serie eller för "Morden i Midsummer", men Foyle´s War är nog det enda av honom som jag verkligen gillar. Foyle´s War utspelar sig under hela andra världskriget (och lite efter också), huvudrollen är Detective Chief Superintendent Foyle, en väldigt smart kommissarie som jobbar i staden Hastings vid kusten. Trots att han inte har något emot sitt jobb så tycker han att han slösar bort sin tid, och genom hela historien så försöker han att byta jobb. Historien börjar med att Paul Milner kommer tillbaka allvarligt sårad efetr strider i Norge, han är ganska deprimerad av det som han har sett, och att han miste ett ben gör inte saken bättre. Innan han gick ut i kriget så var han polis, och nu undrar Foyle om Milner skulle vilja jobba med honom. Milner tackar, efter viss tvekan, ja till förslaget, och så var det med det. Samtidigt anställs Samantha (Sam) Stewart som Foyles chaufför. Den här underbara trion får man sedan följa medan de löser olika kniviga mordgåtor längs kusten. En annan ofta återkommande karaktär är Andrew, Foyles son som är med i RAF (flygvapnet).   
Det som jag verkligen gillar med den här serien är att mordgåtorna är väldigt kluriga, och man lever sig verkligen in i historien. Men det som jag egentligen gillar är Foyle, Michael Kitchen är en underbar skådespelare, och det dröjer inte länge förren man börjar älska Foyle. Han har så otroliga minspel att man bara måste skratta, han älskar att fiska och dessutom så är han otroligt snäll. Paul Milner är en intelligent sergeant vars historia man lever sig in i väldigt snabbt. Han har lite familjeproblem, och han och hans fru har ganska många gräl. I tja box 2 så kan ha gå vanligt igen, för då får han en protes. Trots att han och Foyle grälar ibland så kommer de egentligen väldigt bra överens, och de är ett utmärkt team. Och så är det Sam, min personliga favorit. Hon är så rolig att det inte är klokt. Hon är väldigt optimistisk, och hon pladdrar nästan oupphörligen. Och hon tycks alltid vara hungrig. Hon kommer från rätt så lyckliga familjeförhållanden, och är ganska obekymrad. Hon får ha några kärleksförhållanden, typ, tre stycken. Hon är så underbar att man gillar henne på en gång. Jag har bara en sak att tillägga, om man inte har sett Foyle´s War så har man verkligen missat något!


The Inspector Lynley Mysteries
baserad på böckerna av: Elizebeth George
Thomas Lynley spelas av: Nathaniel Parker
Barbara Havers spelas av: Sharon Small
Jag började faktiskt se på Lynley ganska nyligen, och sedan dess har jag (och resten av min familj) sett alla de 7 boxarna som har kommit ut. Jag är lite osäker på hurvida box 7 är den sista eller inte, men jag tror att den är det. Sedan vi började se på Lynley så har jag också läst en av Elizabeth Georges böcker, och jag är ganska säker på att jag har recenserat den. The Inspector Lynley Mysteries handlar om Thomas (Tommy) Lynley, som, trots att han inte gillar att erkänna det, är adlig. Han är "8th Earl of Asherton", och han har ett GIGANTISKT hus/slott på landet där hans syster, mamma (och ibland hans yngre bror) bor. Allt börjar med att han får en ny "Detective Sergeant", Barbara Havers. Deras chef plaserade dem med varandra pga ren desperation, både Lynley och Havers var så dåliga på att samarbeta med andra att ingen annan stod ut med dem. Lynley och Havers är (milt sagt) inte överförtjusta över idén. De är motsattser i allt, Lynley är adlig, Havers kommer från den fattiga arbetarklassen, medan Lynley är artig så är Havers bitsk och kan verka otrevlig. Men (efter typ rätt så länge) så börjar de komma bättre överens, och de bildar ett alldeles utmärkt team. Trots att de ofta grälar så kommer de egentligen ganska bra överens (fast de skulle hellre dö en att erkänna det).
Mordgåtorna är kanske inte de direkt smartaste, men de är definitivt inte uppenbara. Jag tycker ibland att det är lite för våldsamt, och de har liiiiiite för många biljakter, men det är något annat som verkligen gör att man fastnar i serien. I början så var jag inte överdrivet förtjust i Lynley, jag tyckte att han kunde vara lite korkad och långsynt, men ju fler man såg desto mer förstod man honom. Han har, milt sagt, lite trassliga familjeförhållanden. Hans pappa dog när han var typ 13, och precis innan det så upptäckte han att hans mamma var otrogen med någon annan medan hans far var döende, och han och hans lillebror kommer inte direkt bra överens. (lång historia, skulle kanske berätta den om jag kom ihåg vad hans lillebror hette, men det gör jag inte.) Fast, jag skulle nog säga att Havers har det värre. Jag menar, hennes lillebror dog när han var typ 10, och hennes föräldrar blev helt knäppa efter det. Jag tycker att förhållandet mellan Havers och Lynley är väldigt trevligt, de stöttar liksom varandra genom olika problem i livet. Jag tycker nog bättre om Havers än Lynley, men det är svårt att inte tycka om Lynley. Men jag tycker att hans kärleksproblem är lite för besvärligt, jag blev helt frustrerad. Fast jag kan inte prata som mycket om det, för då blir det lite för stora spoilervarninhgar. Men, hur som helst, se dem.


Lewis
baserad på karaktärerna av Colin Dexter
Robert  (Robbie) Lewis spelas av: Kevin Whately
James  (Jim) Hathaway spelas av: Laurence Fox
Hur Lewis kom till är en besvärlig historia, och för att föklara den så måste jag gå tillbaka till en av de första, och troligen den mest kända, kriminalhistorierna, Morse. Colin Dexter skrev 13 romaner om den operaälskande kommissarien och om hans assistent, Lewis. Efter att ha gjort ca 10 boxar om honom så gjorde de precis som författaren, de lät Morse dö (att skådespelaren dog i samma veva var inte planerat). Men Morse hade varit så populär att man inte helt kunde låta honom gå, så några år senara frågade man Kavin Whatley om han skulle vilja fortsätta spela Lewis. Lewis serien blev snabbt populär och nu ska den sjunde säsongen släppas (ja, det är skillnad på en säsong och en box, Lewis har nog minst 17 boxar vid det här laget.) Så, det som hände där imellan var ungefär det här: Lewis fick en befodran och blev den nya kommissarien, men när först Morse, och sedan hans fru, dog så tröttnade Lewis på Oxford, och reste upp till norra England och började träna poliser. Historien startar med att Lewis, efter att ha varit borta i två år, återvänder till Oxford. Där blir han Morses efterträdare, och får t.o.m en egen assistent (Detective Sergeant, om man ska vara petig). Lewis och Jim (det är inte så ofta som de nämner Hathaway vid förnamn, men hans efternamn är så jäkla jobbigt att stava), är precis lika olika som Lewis och Morse brukade vara. Lewis kommer från arbetarklassen och är inte överdrivet kunnig i det akademiska, medan Jim är utbildad vid Cambridge (alla i Oxford tycker att han både är en förrädare och utlänning), dessutom så utbildade han sig till präst men slutatde som polis istället, och han spelar i ett jazzband (gissa varför man bara måste älska honom). Lewis och Hathaway blir snabbt vänner och kommer väldigt bra överens, trots sina olikheter.
Det här är den första deckarserien som jag någonsin såg, och därför har den alltid haft en speciell plats för mig. Just nu väntar jag spänt på nästa säsong... Mordgåtorna är ganska kluriga, men det jag verkligen gillar bäst är Lewis och Hathaway och alla andra karaktärer som är med. Det är fyra karaktärer som alltid är med, Lewis, Hathaway, doctor Laura Hobson och deras chef (jag kommer aldrig ihåg vad hon heter). Jag tycker om allihopa. De grälar ibland med varandra, men inte överdrivet ofta. Jag tycker att Lewis och Hathaway är otroligt roliga tillsammans, de är så otroligt olika! Det enda negativa jag kan komma på är att vi inte har dem men svensk text, och trots att jag inte brukar ha problem när det saknas text så har de ibland väldigt långa förklaringar, och det kan vara svårt att hänga med. Men, de är väldigt bra och rekomenderas verkligen varmt...


Vera
baserad på karaktärerna/böckerna av Ann Cleeves
Vera Stanhope spelas av: Brenda Blethyn
Joe Ashworth spelas av: David Leon
För Detective Chief Inspector Vera Stahope så betyder jobbet allt, och hon drivs ständigt framåt av sina inre demoner och minnen. Om hon känner sig ensam eller olycklig så visar hon det inte, och hon döljer allt bakom en mask av sarkasm och en motvilja mot medlidande från andra gör att hon har ett hett temperament och det är lätt att få intrycket av att hon är otrevlig. Hennes assistent, närmsta man, och det närmsta som hon någonsin kommer till vän är Detective Sergeant Joe Ashworth, som har sina egna problem, som mest består av att han skulle behöva mer fritid så att han skulle kunna tillbringa lite mer tid med sin familj.
När serien Vera kom ut 2011 så blev den genast populär och tredje säsongen planeras komma ut till påsk. Vera handlar om (såklart) Vera och hennes assistent Joe, dessutom så har de ett helt team som består av bla Detective Constable Kenny Lockhart, Detective Constable Holly Lawson (series 1), Detactive Constable Bethany Whelan (series 2). Två andra karaktärer som dyker upp i varje avsnitt är Joes fru Celine och patologen Billy (min personliga favorit).
Vera avsnitten är ganska dystra och sorgliga, och man tycker oftast mer synd om mördaren än om offret. Själva historien är alltid klurig, och alla karaktärerna tycker jag väldigt bra om. Brenda Blethyn är en av mina absoluta favoritskådespelare, och hon är verkligen fenomenal i den här rollen. Jag tycker att Vera är en väldigt cool karaktär, och ibland är hon väldigt rolig. Hon kan vara väldigt lättirreterad, men det passar henne, liksom. Dessutom så har hon samma namn som jag... Joe tycker jag också bra om, men min absouta favorit är Billy. Han är så rolig... Trots att jag bara har sett två säsonger så är den här redan en favorit, och den rekomenderas varmt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar