fredag 23 november 2012

En enkär för en trettonåring som håller på att förgås eftersom hon har så tråkigt

 Okej, jag börjar bli lite desperat, har så fruktansvärt tråkigt förstår ni...
Måste baka inför en typ skolfest liknande sak, men det får vänta.
 Hittade den här coola enkäten hos lite olika personer, så jag tänkte ge den en chans.
    Okej, here we go...

1. Du sitter i ditt rum och drömmer när det plötsligt kommer in en våldsam galen alien som endast kan bli stoppad genom att du kastar en bok på den. Vilken bok i din bokhylla kastar du och varför?

Va, måste jag kasta en av mina älsklingar? Tja om jag måste välja så tar jag nog "Röd skymning" av Fredrik Lindblom därför att den 1. Bara tar upp massa onödig plats 2.Är jäkla tjock, den är inbunden och har typ tusen sidor 3. Jag blir deprimerad bara av att se på den, det var en sån plåga att läsa den att jag verkligen inte vill bli påmind om dess existens.

2. J.K. Rowling ska komma till din skola och för att hedra henne har du fått den stora äran att spela en låt för henne när hon kommer in i aulan. Du har hittat den perfekta låten men det finns bara ett litet problem. Spotify har hackat upp sig och det finns bara tre låtar att välja mellan: Skaka rumpa, Gangnam style eller Sexy and i know it. Vilken väljer du?

Aj som fa... (aj då, där svor jag nästan. Ber tusen gånger om ursäkt.)
   Jag skulle troligen gå fram till J.K. Rowling, hälsa henne välkommen, be tusen gånger om ursäkt, förse henne med ett par öronproppar och sätta på Gangam style.

3. Din mamma kommer på dig med att läsa hennes pinsamma dagböcker från 80-talet och hon blir helt vansinnig och låser in dig i ett avlägste rum i huset i en vecka. Du får bara äta pannkakor (det enda som går igenom dörrspringan) och dricka vatten i ett sugrör genom nyckelhålet. Du får ta med dig EN bok att ha under hela veckan. Vilken väljer du?

 Den där var jobbig, bara EN bok, som ska räcka i en hel vecka.
    Tja, jag skulle nog ta Tigana av Guy Gavriel Kay därför att 1. Den är på engelska 2. Jag har aldrig läst den och 3. Den är 688 sidor lång. Jag skulle nog ha lite att göra...

4. Du kastas in i Hungerspelen och blir en av de 24 deltagarna som ska slåss för livet. Du är inte helförtjust í idén och det finns ett sätt att rädda dig! Du kan välja att hångla med Haymich, Effie eller president Snow för att slippa. Vem väljer du?

 Tja, jag får nog lov att använda uteslutningsmetoden.
 Snow är utesluten, han är ju läskig. Dessuton gillar jag inte blod. Förresten, det är nog en stor risk att jag blir mördad om jag gör det. Då åtestår Effie och Haymich, där blir det lite svårare. Effie skulle nog bli helt förskräckt, och det vill vi ju inte... Så det får bli Haymich, han är cool...

5. Din familj har äntligen gått med på att ge dig ett husdjur, 10 år försent! Det finns bara ett krav - djuret måste vara taget från en bok. Vilket fiktivt djur tar du hand om?

 Hmmm, valet står mellan Skrun från Skuggmark och Gwin från Bläckhjärta. Men jag får nog ta Gwin, Skrun är så babblig, jag skulle aldrig stå ut. Gwin är bra, han är en smart mord med horn, vem skulle inte vilja ha en sådan? Fast Sotfinger skulle ju sakna honom, så jag borde nog ta Skrun. Ingen skulle sakna honom så mycket...
  Ja ja, jag tar Gwin, Sotfinger får klara sig bäst han kan.

6. Din granne ska flytta och du vet att hon har en enorm samling böcker i din smak och du frågar om du får ta några. Du får ta högst tio böcker, vilka som helst. Det finns bara ett pyttelitet problem, din granne läser bara böcker vars titel börjar på F. Vilka 10 böcker väljer du? (grannen har allt)

 Hm, nu får vi se. Böcker på f...
    Tja jag måste ju ta Frost, Feber och För evigt. Jag har läst Frost men skulle gärna läsa om den och då måste jag ju ha fortsättningarna. Dessutom tar jag Fell of dark, Reginald Hill är ju så bra... Får nog ta Flugornas herre också, vi har den noh hemma, men man vet aldrig...
 Dessutom får jag ta Fallen av Joyce Carol Oates, Finding Violet Park av Jenny Valentine, Far from you av Lisa Schroedner, Förlorad ängel av Becca Fitzpatrick och Foxfire av Joyce Carol Oates.
 Puh, jag lyckades få ihop tio...

7. Top model kommer till din skola/ditt jobb och söker efter nya deltagare. Men du är sjuk och de ber dig att skicka bokomslag där killen/tjejen på framsidan ser lite ut som dig. Vilken väljer du?

 Okej, någon som känner till en bok som har en mellanblond tjej med gigantiskt, ostyrligt ytterst lockigt hår på? Tja jag känner inte till en sådan bok, men jag får kolla runt lite...
Antar att jag helt enkelt får ta en bok med någon på framsidan och lotsas att jag ser ut så...
 Se där, nu säger vi att jag ser ut så där, jag vill ju inte vara med i Top model, så det gör nog inte något...

8. Tredje världskriget bryter ut och ett land tar över världen. Från och med idag får du bara läsa böcker, se på filmer, lyssna på musik, äta mat osv... från det landet. Vilket väljer du?(Sverige, Storbritannien och USA räknas inte! Mohahaha)

 Va? Får man inte ta världens bästa land, Storbritannien? Det var inte snällt...
   Men ja ja, man får ta vad man har. Då tar jag, Irland (mohahaha på dig själv). Det är ju bara Nordirland som hör till Storbritannien (tror jag, geografi är inte mitt bästa ämne...)
 Irländare har skrivit en hel del böcker, t.ex En liten hattaffär på hörnet...

9. Din absolut största fiktiva crush står utanför ditt fönster och ropar ut ditt namn. Men plötsligt upptäcker du att du lever i en musikal och du kan bara sjunga ut din kärlek till hen. Vilken låt sjunger du?

Jag skulle nog sjunga Goo goo dolls Let love in, vet inte varför jag tog den sången, men jag har liksom lite idétorka...

10. Telefonen ringer och det är Suzanne Collins på tråden. Hon har ingen aning om vad hennes nästa stora bok ska handla om och hon behöver DIN hjälp. Vad säger du till henne?

 Oj oj, jag skulle nog säga att hon ska skriva en bok om en tjej som vaknar upp mitt i en stor skog, hon vet inte vem hon är, var hon är och vad hon gör där.
 Dessutom skulle jag säga åt henne att undvika triangeldraman, de är så hemska...

11. Du går inne på biblioteket med din icke läsande kompis Tina och plötsligt vill hon ha ett lästips. Hon gillar inget över 300 sidor, men för mycket beskrivningar och det måste vara SPÄNNANDE! Gärna lite kärlek, vänskap och magi på det. Vad rekomenderar du till Tina?

Det var då en krävande kompis jag hade, men ja ja... Det är svårt att hitta bra böcker som inte är mer än 300 sidor. Jag skulle säga Vålnadernas berg av Michelle Paver. Vad? Den är bara 296 sidor lång...
 Sorgligt nog var de andra böckerna i serien typ 310 sidor långa... Fast om hon vägrar att läsa sista delen i en serie så skulle jag säga åt henne att läsa någon del av Samurajen (av T och D Hoobler), vilken som helst, de hänger inte ihop. Fast jag skulle rekomendera Den blodiga origamifjärilen, det är den bästa.

12. När du sitter på ditt rum och läser en riktigt spännande bok kommer din mamma in och börjar fingra på bokhyllan. Hon tar upp din mest pinsamma erotiska bok och frågar om den är bra. Du får panik och erbjuder henne en annan bok som är "så mycket bättre". Vilken får hon låna?

Tja, jag har inte några erotiska böcker men jag skulle be henne att läsa Bilbo igen, hon har typ inte läst den på hundra år. Eller så skulle jag be henne att läsa Slottet i Sydmark, jag tror hon skulle gilla den.

13. Du vinner en tävling i växtkunskap och får åka till Hollywood för att spela in en film om växternas liv. När du kommer dit så ser en stor maneger dig och kommer på att du perfekt för den bästa tv-serien som någonsin gjorts. Vilken tv-serie blir du inskriven i?

 Det var en svår fråga. Jag får välja mellan Merlin och Downton Abbey. Tar nog Merlin, den har börjat spåra ut lite och någon måste fixa saker och ting lite...

14. Du är ny i klassen (på jobbet) och din svensklärare (din chef) frågar om du kan berätta lite om dig själv. Men när du står där framme får du panik och inte ett ord kommer fram. Det enda sättet att presentera dig är genom att sticka fram en bok. Vilken tar du?

Jag räcker fram Pengar av Victoria Benedictsson, det är klart att man ska ha betalt för att göra något så hemskt som att stå inför en grupp främlingar och presentera sig! Trodde läraren att jag skulle göra det utan någon slags ersättning? Inte en chans...

15. En ond häxa kommer in i ditt rum och trollar in dig i boken som du för tillfället läser i. Vilken bok fastnar du i för evigt och vad tycker du om det?

En ond häxa? Låter som en väldigt trevlig filur i mina öron...
 Boken som jag läser i just nu är "En liten hattaffär på hörnet" och där skulle jag inte ha något emot att hamna. Jag skulle liksom bara flytta till Dublin...
 Men den bok som jag hälst skulle vilja hamna i är Sagan om ringen, Bläckhjärta eller Skuggmark.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar