måndag 26 november 2012

En liten hattaffär på hörnet

En liten hattaffär på hörnet av Marita Conlon - McKenna
Antal sidor: 328
Originaltitel: The Hat Shop on the Corner
Översättning: Cecilia Falk
Boken utgavs: 2006
Första stycket:
 Med tungt hjärta skyndade Ellie Matthews genom St:Stephen´s Green tillsammans med alla andra morgontidiga arbetare.

 Ellie Matthews har varit lycklig större delen av sitt 25 åriga liv. Hennes pappa stack visserligen när hon var tre år gammal, men hon hade sin mamma, Madeleine. Trots att de inte alltid hade så mycket pengar så klarade de sig alltid med gott mod. Men nu var det ju så att Madeleine Matthews inte levde föralltid. Det var ju synd att hon dog, men man får ju se det så här: Om hon inte hade dött, så hade den här historian inte funnits, och hur skulle då den här recensionen blivit? Men hur som helst, Madeleine dog, och lämnade sin unga dotter med ett val. Ska Ellie sälja den lilla butiken så att den tillsammans med resten av småbutikerna på gatan ska ersättas av en stor galleria, så som ett stor fastighetsföretag vill, eller ska hon behålla den lilla hattaffären på hörnet?
     Till sin egen stora förvåning bestämde sig Ellie för att behålla affären, och tillsammans med sina vänner piffar hon upp butiken lite. Snart har brätten och band, fjädrar och flor blivit en viktig del av hennes liv. Kundkretsen växer snabbt - mängder av kvinnor visar sig vara på jakt efter den perfäkta hatten till ett speciellt tillfälle.
     Så möter Ellie den spännande rockmanagern Rory och allt verkar vara perfekt, men varför fortsätter fastighetsföretagets advokat Neil Harrington att dyka upp på de mest oväntade platser?
_____________________________________________________________________

Jag har nog en fullständig kommentar om den här boken, mysig! Den var inte spännande, men den var hemtrevlig och mysig. Charmig, en riktig feel good saga...
    Jag måste nog säga att jag gillade den. Jag skulle gärna ha velat ha Ellie lite mer intressant, och jag skulle gärna se att Rory stryktes ur manuset. Men man kan inte ha allt... Neil var ju där, så det kunde varit värre!
    Ellie hade inte något riktigt karaktärsdrag, förutom det att hon var någon evinerligt snäll, fast huvudrollen i en feel good bok brukar vara det.
 Den här boken passar om man helt enkelt vill ha något muntert med lite små problem. Den här boken måste nog vara riktigt bra, för annars skulle jag aldrig stått ut med den. Så fort jag läser en bok som 1.Utspelar sig i nutid 2. Inte har några onaturliga saker med och 3.Inte handlar om något, det brukar vara en hemsk blandning. Vem vill läsa en helt verklighetstrogen bok, jag läser ju för att få en paus i verkligen, varför vill man läsa en bok om det?
   Men, hur som helst, jag gillade den faktiskt. Den var charmig och mysig och jag hade inte problem med att läsa den.
   Jag har läst den ganska många gånger, många avskyr att läsa samma bok flera gånger, jag förstår dem inte! En gång frågade jag, svaret blev att "Det är ju inge kul att läsa när man vet hur det slutar", det är det visst. En del böcker är bara bra för att de är spännande, men de är aldrig bra i längden. En riktigt bra bok ska man kunna läsa minst tio gånger utan att tröttna!  Jag menar, jag har läst Godnatt mister Tom 34 gånger och jag tycker lika bra om den varje gång. Ska nog läsa den nu, när jag tänker på saken. Eller så läser jag om hela Midgård serien, som jag kallar den. (Bilbo, Sagan om ringen, Sagan om de två tornen, Sagan om konungens återkomst och Silmarilion).
   För att återgå till ämnet... Boken rekomenderas varmt!

7/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar