tisdag 20 november 2012

Top 5

Okej, he he, jag skrev ju precis en men jag har glömt det här så många gånger att det blir en till idag...
 Okej, den här gången tar jag nog...skurkar från böcker, filmer och tv-serier.
Tar inte bara från böcker, några av mina favoriter finns nämligen i filmer.

photo edited for free at www.pizap.com
 
Basta
från Bläckhjärta (film och bok)
Det här är en gammal favorit! Han är faktiskt underbar, speciellt när han är tillsammans med Sotfinger, de är bara för roliga. De avskyr verkligen varandra.
Han är inte speciellt intelligent, men det är kul med korkade skurkar. Okej, han kanske inte direkt är korkad, men något geni är han verkligen. (i filmen är han dock riktigt korkad)
Han är otroligt skrockfull, bär alltid en vit skjorta med en röd ros i knapphålet. Han är mager och har en spinnande katt-röst. Jag ser honom verkligen framför mig.
Filmen förstörde verkligen allting lite, varför tog de in något som liknade en kort, tjock italjenare med läderjacka?
 
Thomas Barrow
från Downton Abbey (tv-serie)
Han räknas typ som skurk, han är den mest skurklika i hela tv-serien. Okej, Carlile är också lite skurk...
Thomas är utan komkurans den bästa manliga karaktären i Downton Abbey, fast han kan inte tävla med de bästa kvinnorna, farmorn, Cora, Sybil... (jag kan hålla på i hundra år) Fast Thomas (Tom) Branson är nästan lika bra. När jag började se tredje säsongen undrade jag har de skulle göra med två Thomas i serien, de löste det genom att kalla dem antingen mr Barrow eller mr Branson, fast vissa kallade dem Thomas och Tom, sak samma...
Hur som helst, Thomas är verkligen bäst! Det är så synd om honom... (speciellt i slutet av tredje säsongen, t.o.m mr Bates tyckte synd om honom, vilket säger en hel del)
Thomas är homosexuell i början av 1900-talet, vilket verkligen inte är någon höjdare. Han är rätt så elak och tillbringar större delen av tiden med att göra livet surt för alla andra.
Men han blir liiiite snällare för varje säsong som går.
Han är väldigt bra på att vara trevlig när han anstränger sig för att vara det (det inträffar typ 2 gånger genom alla säsongerna). Ibland är han faktiskt sympatisk, men han får inte så många vänner. Men får faktsikr några (jag räknar inte O´brien). Han gråter en gång i varje säsong (ja, jag har räknat) och två av gångerna var jag själv väldigt nära att gråta...
Hans hatobjekt är William, mr Bates och i tredje säsongen Alfred.
Han är nog den bästa skurken någonsin... Han är så rolig, cool, intelligent och sorglig.
Milady
från De tre musketörerna (bok och film)
Hon är cool, jag gillar henne inte, men hon är cool. Hon är elak och jag tycker att hon förstör allting, men likväl så är hon en bra skurk.
Hon är jäkla bra på att förstöra för alla andra, hon är en bra skådespelerska och ingen (utom läsaren som får reda på det ganska tidigt) tror att hon är ond förren det är försent...
Alla killar blir typ förälskade i henne, vilket är fruktansvärt irreterande.
Men hon är den enda tjejen i boken som inte är äckligt mesig.
 
 
Rigaud
från Little Dorrit (bok och mini tv-serie)
Okej, jag tycker verkligen att den hör typen är läskig. Han är en fransk mördare som med jämna mellanrum dyker upp i historien, det är faktiskt han som listar ut allting.
Under hela filmen fortsätter han att humma på samma melodi, det är riktigt kusligt. I boken skrev Dickens faktiskt texten till den där sången som han hummar på genom hela tv-serien.
Han är hänsynslös, ond, kuslig och intelligent. En riktigt bra skurk...
 
 
Long John Silver
från Skattkammarön (bok och film)
Okej, vem gillar inte en enbent pirat med en papegoja?
Han är faktiskt riktigt cool, dessutom är han inte överdrivet osympatisk. Han brukar beskrivas som "tidernas mest sympatiske skurk". Dessutom (liten spoiler) så vet man inte riktigt vad som händer med honom i slutet, han liksom bara försvinner.
I början tror huvudrollerna (Jim, doktorn, kaptenen...) att han är på deras sida, vilket han inte var...
Fast i Disney filmen "treasure planet" är han bäst!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar