lördag 15 december 2012

He he...

Okej, jag erkänner. Jag har inte recenserat något på ett bra tag.
     Men, jag har faktiskt haft influensa och legat med hög feber. Det var först igår som jag orkade röra mig ur fläcken. Jag har faktiskt varit för trött för att läsa, men jag har förstås läst en hel del Tintin, mitt botemedel på alla sjukdomar. Dessutom läste jag Jellicoe Road igår, den blir bättre för varje gång jag läser den.
    För att gottgöra mig lite så ska jag köra den där julkalendern som alla håller på med. Dessutom ska jag lägga upp min favorit sång. Blir jag förlåten då? Bra...
     Se det så här, efter jul lär det nog bli en del recensioner. Min önskelista var inte så kort och jag jan avslöja att jag skrev rätt så många böcker på den...

   OK, here we go, som mrs Patmore brukar säga.

Dag 1
En bok som har fått dig att rulla runt på golvet av skratt.
    Tja, av Spejarens lärling och Jellicoe Road kan man alltid få sig ett gott skratt av.
Fast den bok jag nog skrattat mest av är Stormens hand, eller Stormens öga, eller var det Stormens hjärta? Jag minns faktiskt inte vad som händer i vilken av dem. Hur som helst, något av dem fick mig att bryta ihop av skratt.

Dag 2
En bok du har gråtit floder över.
 Tja, jag gråter inte så ofta när jag läser men det är två som åtminstonde har fått mig att bli gråtfärdig.
     Det är Godnatt mister Tom, allvarligt, vem gråter inte över den? Och så var det Skuggan från Norr, den är så hemsk och sorglig. Ni som läst den kan nog gissa var jag grät...

Dag 3
Jag önskar att jag skrev den här boken.
Shadowrise av Tad Williams, bästa boken i den bästa serien som finns, kan det bli mycket bättre?

Dag 4
En bok du har läst tre gånger (eller mer)
Va? Måste jag skriva EN? Hur ska man välja, det finns så många?
      Men, den bok jag nog läst flest gånger är Godnatt mister Tom.

Dag 5
En bra bok som blivit en bra film.
Okej, det är inte så vanligt. Men Guldkompassen blev faktiskt helt ok.
     Dessutom har alla bbc saker blivit risktigt bra. T.es Miss Marple, Stolthet och fördom... Fast North and South blev bäst...

Dag 6
Favorittitel (på en bok, såklart)
Min favorit är nog "En sån där vidrig bok där mamman dör", men jag gillar också "Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva".

Dag 7
En bok som har ändrat din uppfattning om något helt och hållet oviktigt
Hmmm, den var svår. Men jag antar att Otherland fick mig att ändra åsikt om dataspel, den fick mig att nästan gilla dem.

Dag 8
Bästa kvinliga karaktär i en bok.
Okej, den var inte svår. Miss Marple regerar världen...Hon är så söt, rolig, intelligent och hon upphör aldrig att förvåna en. Jag älskar gamla tanter...

Dag 9
Bästa manliga karaktär i en bok
Aj då, den var svår. Man jag får ta Sotfinger, han var den första karaktären i en bok som jag verkligen gillade. Gillar Ben från Jellicoe Road, gillar alla i Jellicoe Road för den delen...

Dag 10
En bok du inte trodde du skulle gilla, förren du läste den
Tja, jag var verkligen misstänksam på Slottet i Sydmarj i början (hur kunde jag?) inledningen gjorde det inte bättre...
     Var också misstänksam på Spejarens lärling, vet inte varför.

Dag 11
En bok du vill läsa, men inte orkat
Nekromantikerns födelse, man behöver samla mod i minst en månad innan man orkar läsa en bok i den serien, de ät ytterst deprimerande. Tyvärr är de också väldigt bra och spännande, så man kan inte sluta läsa serien. Verkar som om Fess ska vara med mer, det bådar gott.

Dag 12
En bok du sträckläste
Shadowheart, sista boken i serien. Spännande från första sidan till sista. Man var aldrig riktigt säker på slutet. I början trodde man att man visste, men sen inträffade det saker som gjorde att man inte var så säker längre.

Okej, nu orkar jag inte mer.
    Just det, jag sa ju att jag skulle lägga upp en sång också (:

1 kommentar: