tisdag 23 oktober 2012

Onödigt inlägg, typ.... (innehåller även en recension av Australia)

Okej, förbered er på ett helt onödigt inlägg. Jag har två prov att plugga inför och måste ha en bra anledning för att skjuta upp det i några minuter...
 Hm, vad ska jag skriva om...
För det första, vi har tre prov och en diktamen den här veckan, det är alldeles för mycket! Har hittils tagit mig egenom ett prov (Samhällskunskap) och en diktamen (Engelska), och nu har jag bara två prov kvar (Franska, Historia).
 Idag tillbringade vi nästan tre timmar i skolan med att se på en film. Här kommer en mini-recension på den. Förvänta er inte att jag ska komma ihåg så mycket, jag halvsov hela filmen och var bara lite intresserad på slutet, kan inte ens komma på vad huvudrollen hette...

Visar nog trailern först, annars lär ni inte hänga med när jag berättar om handlingen...
 
 

Australia
Kända skådespelare: Hugh Jackman och Nicole Kidman.
Omdöme: 6/10
Handling:
 Okej, det här kommer bli fruktansvärt virrigt.
 En kvinna vid namn mrs Boss, nej, hon heter inte så. De börjar kalla henne det efter ungefär halva filmen då hon börjar bestämma. Jag kan tyvärr inte komma på vad hon hette, det var typ lady Ashley eller något sånt...Jag nöjer mig med att kalla henne för mrs Boss, för att förenkla saker och ting.
 Hur som helst, tillbaka till handlingen.
Mrs Boss bor i England. Hon har en man som dessvärre är i Australien och har en kohjord, typ, som han tänker försöka föra från hans lilla gård ute i någonstans till en stor stad vid havet. Där tänker han sälja den till brittiska armén (andra världskriget har just börjat). Mrs Boss tycker att hennes makes planer är onödiga, men hon bestämmer sig trots allas protester resa till Australien för att hjälpa sin man.
 När hon kommer till kajen i någonstans möter hon den man som hennes make har skickat för att hämta henne, mannen heter något som liknar Drover och är fullkomligt knäpp.
 Men när de kommer fram till lodgen (kommer inte på någon bra översättning) är hennes make död.
 Där möter de den lille aborginske pojken vars namn börjar på n (tror han hette Nullah, men kan iinte svära på det). De möter även skurken Fletcher.
Hon bestämmer sig för att fullfölja det hennes man skulle gjort, föra hjorden genom öknen.
Genom att be/muta Drover lyckas hon övertala honom att hjälpa till. Nullah, hans typ fostermamma (mamman dör efter cirka en halvtimme) mrs Boss drunkne förvaltare som alltid spelar munnspel, deras kinesiske kock och Drovers två bästa vänner följer också med...
Omdöme:
 Det där är vad ungeför en tredjedel av filmen handlar om, men när de har fått fram den där förbannade hjorden slutar det inte, nej, det håller på i nästan två timmar till.
 Minst tre gånger under filmens gång tänkte jag "Nu är den äntligen slut", men nej då.
  Jag störde mig rätt så mycket på karaktärerna, speciellt på mrs Boss ibörjan av filmen. Hon är bara mesig och springer runt och skriker, hon påminde mig oroväckande mycket om tjejen i Indiana Jones, fy..., men hon bättrade sig, lite...
 Den lilla killen var riktigt söt, så honom gillade jag. Skulle gillat Drover, men han är inte så orginell och ganska irretarande, men han kunde vara rolig och Hugh Jackson är en ganska bra skådespelare. Men hela intrycket förstördes när han rakade av sig skägget, vems ide var det? Stå till svars inför mig...
 Kärlekshistorian var uppenbar, man förstod från första stund att mrs Boss och galningen som heter något som liknar Drover skulle bli kära...
 Fletcher var alldeles för ond, hela klassen avskydde honom. Den sista halvtimmen ropade över halva klassen "Kan ingen skjuta jävlen".
 Men filmen tog sig och jag hade riktigt kul, den sista halvtimmen...
 Alla jag gillade blev skjutna, vems ide var det?

 Det var tre olika folkslag med i filmen, engelsmännen, aborginerna och australiensarna. Engelsmännen var ganska snobbiga och otrevliga, aborginerna sjöng och höll på men magi, australiensarna red runt på hästar, drack och svor som borstbindare, jag tyckte riktigt bra om dem... Man märkte tydligt att regisören drev lite med den syn folk har på olika folkslag...
 Det var kul att huvudrollerna kom från varsitt av de är folkslagen (kan man kalla engelsmän för ett folkslag?varför inte....) mrs Boss är från England, Nullah är aborgin och Drover är australiensare.
 En film som var hemsk i början men riktigt bra i vissa delar, om man gillar cowboy filmer och sådant ska man verkligen se den...


(galningen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar