fredag 7 september 2012

lite tips på klassiker 2

Här kommer nästa del på klassiker som blivit film, nu är det dags för Jane Austen...

Övertalning
baserad på boken av Jane Austen
Handling:
När Anne Elliot var nitton sade hon nej till Frederick Wentworth när han friade till henne trots att hon älsakde honom.
 Åtta år senare tvingas hennes familj hyra ut sitt stora gods på grund av pengarproblem, hyresgästen visar sig vara Fredericks syster och hennes man.
 Så efter åtta år senare möts de igen, Anne har aldrig slutat att älska honom men hon ser att han håller på att bli förälskad i hennes unga och vackra släkting...
Bästa skådespelare: Sally Hawkins som Anne Elliot
Kommentar: Det här är en väldigt bra film på Jane Austens mest mogna roman.
 Sally Hawkins är underbar i rollen som Anne, hon ser ut precis som Austen beskrev Anne.
 Jag gillar hela historien, men jag tycker väldigt illa om Annes familj, men Anthony Head spelar sir Walter så bra att man nästan tycker om honom.
 Filmen var väldigt lik boken, och alla skådespelare spelade sina roller perfekt.
Jag tycker väldigt bra om Frederick och hans två bästa vänner, Harville och Benwick. Frederick är den där trevlige, intelligenta belästa mannen som alla tycker om, Harville är en glad friluftsmänniska som struntar i böcker och liknande, och den olycklige Benwick som läser poesi dagarna i enda...
 


Stolthet och Fördom
baserad på boken av Jane Austen
Handling:
 Elizabeth Bennet har haft en förhållandevis obekymrad ungdom.
Det enda problemet som någonsin funnits i hennes liv är det faktum att när hennes far dör så kommer hans hustru och hans döttrar att lämnas totalt utblottade eftersom alla pengarna kommer att gå till närmsta manliga arvinge.
Så Lizzie och hennes fyra systrar måste se till att gifta sig innan deras far dör.
 Så Mrs Bennet har gjort det till sin uppgift i livet att gifta bort sina döttrar.
 Lizzie är inte överdrivet förtjust i tanken på att gifta sig, hon tänker bara gifta sig av kärlek.
Men när grannhuset blir uthyrt av en ung man vid namn Mr Bingley så blir alla eld och lågor.
Mr Bingley visar sig vara en mycket trevlig ung man som alla genast tycker om, man tycker däremot inte lika mycket om hans bästa vän som han har med sig, Mr Darcy.
 Jag skulle kunna hålla på i hundra år och bäretta om handlingen, men jag får nog lov att sluta här...
Bästa skådespelare: Den var svår, får man nämna många? Nähe, då får jag nog ta Matthew McFayden i rollen som mr Darcy...
Kommentar: Om North and South är min favorit bok så är det här min favorit film...
 Jag avgudar den verkligen!
Den får mig att skratta och le hela tiden, dessutom är skådespelarna underbara! Vem kan inte älska en film med Matthew McFayden, Keira Knightley och många andra...
 Den är helt underbar! Man kan inte tycka illa om den.
Den är precis lika bra som boken, jag vet inte vad jag kan tillägga...
 

Emma
baserad på boken av Jane Austen
Handling:
Emma Woodhouse har allt som man skulle kunna önska sig, hon är vacker, rik, intelligent och (enligt henne) hyfsat godhjärtad. Hennes enda fel är nog hennes fåfänga, och det vet hon inte om...
 Det enda som skulle ha kunnat ge henne någon sorg är det faktum att henes mamma är död. Men det gör inget, hon minns henne inte alls. Och dessutom hade hon miss Taylor, hennes guvernant som har varit som en mor för henne. Men helt plötsligt så finns inte miss Taylor längre, nu finns det en Mrs Weston. Emma är ju ganska nöjd med att ha parat ihop den vackra och godhjärtade miss Taylor med en av hennes favorit grannar, Mr Weston, men avskedet var endå sorgligt.
 Men Mrs Weston flyttar ju bara några kilometer bort. Dessutom kan Mr Knightley alltid muntra upp stämmningen.
Men så börjar det hända saker, Jane Fairfax har kommit tillbaka för att hälsa på sin moster, dessutom så ryktas det om att Frank ska komma hem, efter att ha varit borta i nästan 20 år...
Bästa skådespelare: Aj då, måste man välja mellan Jonny Lee Miller och Romola Garai. Men jag får nog ta Romola Garai, hon är ju helt underbar i rollen som Emma..
Kommentar:  Det här är en film som får vem som helst att skratta. Emma är inte som de flesta andra Jane Austan en kärlekshistoria, den är snarare en komedi och en utvecklings historia.
 Den är, precis som alla BBC filmer, väldigt lik boken. Romola Garai är idealisk i rollen som Emma, hon får en verkligen att skratta. Emma är lite odräglig i början, men det är ju meningen...
Mr Knightley är en av mina absoluta vaforit karaktärer, han är ju så rolig, ironisk och så förståndig. Jonny Lee Miller spelar honom sagolikt.
Michael Gambon spelar även väldigt bra, det är ganska kul att se honom utan det där gigantiska skägget som han har i Sagan om ringen och Harry Potter...
 Den här rekomenderas för alla som vill få sig ett gott skratt, nu när jag har skrivit om den så blir jag fruktansvärt sugen på att läsa boken, jag får nog lägga ner Eragon och läsa den här istället...



Förnuft och känsla
baserad på boken av Jane Austen
Handling:
När Mr Dashwood dör så lämnas hans fru och tre döttrar utan någonting i världen (nästan i alla fall) så de tvingas att flytta till en liten stuga på landet.
 Det här är historian om Marianne och Elinor Dashwood, deras liv, missöden och kärlekshistorier.
Ledsen att handlingen blev kort men jag kan inte säga mera utan att avslöja för mycket...
Bästa skådespelare: Dan Stevens (den var enkel)
Handling: Jag tycker nog inte lika mycket om den här som jag gillar de andra, som jag redan har sagt så är jag inte speciellt förtjust i triangeldraman...
 Men det var inte filmens fel, jag tycker att de lyckades riktigt bra med filmen.
Dan Stevens, han räddar verkligen hela historien, jag har älskat honom enda sedan jag såg Downton Abbey.
Jag tycker defenitvt bättre om Elinor en Marianne, Marianne är kanska irreterande ibland.
 Den var bra gjord och defenitivt värd att se, fast den hör inte till mina favoriter...
 

Ja, jag vet, Jane Austen skrev två till böcker och båda har gjorts på film, men jag har inte läst dem och jag hat bara sätt en av dem på film, och det var evigheter sedan.
 Men jag har det uppskrivet i huvudet: Läs Northanger Abbey och Mansfield Park...
Northanger Abbey har jag redan sett men jag får nog se om den. Mansfield Park vill jag gärna se, Jonny Lee Miller spelar ju i den...

Elizabeth Gaskell nästa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar