onsdag 26 september 2012

? v.s ?

Nu är det så att (som ni säkert redan har märkt) så älskar jag inte bara böcker utan också filmer, så jag har sätt väldigt många.
 Vissa filmer har det gjorts många olika versioner av, med olika skådespalare.
Nu kommer jag att jämföra skådespalarna ock bestämma vem som passade bäst för rollen...

(Richard E Grant)

De första som får tävla blir...

Anthony Andrews V.S Richard E Grand i rollen som Sir Percival Blakney (The scarlet pimpernel)

Hm, det blir en jämn kamp.
 Båda tolkar den här underbara karaktären på sitt eget speciella vis.
 Båda är utmärkta skådespelare, men jag tycket att Anthony Andrews spelade en liten aning bättre, han får mig verkligen att skratta hysteriskt, men E Grant var inte långt efter.
Jag älskar verkligen den här rollen, vem gillar inte galningen Percy, som inte vet nåt bättre en att låtsas vara korkad, han tycker att det är kul...
Anthony Andrews lyckades verkligen spela honom underbart, han var lite bättre på att vara pompös en E Grant.












(Anthony Andrews)

Johnny Depp V.S Heath Ledger i rollen som Tony (The Imaginarium of Doctor Parnassus)
2009 började man filma filmen The Imaginarium of Doctor Parnassus, men sedan stötte man på ett problem, när man hade filmat ungefär halva filmen dog Heath Ledger som spelade huvudrollen Tony...
Gissa om man stötte på ett stort problem...
 Men så sade någon, kan vi inte ta in TRE andra att spela rollen som Tony...
Okej, det där låter fullkomligt knäpp men filmen utspelar sig typ i olika dimensioner, och Heath Ledger han spela in alla scener som utspelade sig i verkligheten. Så man tog olika skådespelare för olika platser/världar/dimensioner...
Skådespelarna man tog in var Johnny Depp, Colin Farrell och Jude Law.
 Johnny Depp spelar typ mest efter Heath så jag tar honom att gemföra med...

(Heath Ledger övre bilden, Johnny Depp undre)
Det här är nog den underligaste filmen som någonsin gjorts och den har typ världens knäppaste huvudroll, men vem spelade den bäst?
 Johnny Depp är nog en av världens mest kända skådespelare, det är få som inte har sätt honom i rollen som Edward Scissorhands, Jack Sparrow, Willy Wonka eller någon annat, men kan han mäta sig men mästaren Heath Ledger som på sin tid var världsmästare, svaret är nej!
Johnny Depp är en underbar skådespelare, men han får hålla sig till att spela Jack Sparrow, han måste bli en aning bättre för att vara en match för Heath Ledger...

Heath Ledger, Colin Farrell,Jude Law  och Johnny Depp i rollen som Tony...

Michael Gambon V.S Richard Harris i rollen som Albus Dumbledore (Harry Potter)

Harris var den som först spelade J.K Rowlings älskade karaktär, tyvärr avled han innan man han avsluta serien. Jag tor att han dog efter att ha filmat tvåan, men det kan också vara så att han bara hann spela in ettan...
 Hur som helst, båda spelar denna underbara gubbe alldeles utmärkt, men vem var bäst? Det är lite av en smaksak. Harris spelade en liksom, snällare Dumbledore. Men att man får det intrycket kan bero på att i ettan så är Dumbledore en idealistbild, men han blir allt mer mänsklig genom seriens gång...
 Gambon spelade som vanligt utmärkt, men jag gillade faktiskt Harris bättre i den här. Det beror som sagt troligen på att Jag tycker bättre om Albus i ettan, men jag älskar sättet Harris spelar honom, han gör det hela så mysigt...
Men jag älskar Gambon också, speciellt i trean. Så, en jämn kamp där Harris vann med en hårsmån...

Richard Harris              Michael Gambon

Geraldine McEwan V.S Julia McKenzie i rollen som miss Marple (miss Marple)

Julia McKenzie är bra, men Geraldine McEwan är sagolik!
 Hon är så otroligt söt i den här rollen. Hon får mig att skratta och hon tar mig alltid med häpnad.
Julia är lite för ordningssam för att verkligen passa i rollen.
Men hon får gärna vara med i en till Cranford film...
En klar och enkel seger till Geraldine McEwan
 
Julia McKenzie                           Geraldine McEwan

Ruth Wilson V.S Mia Wasikowska i rollen som Jane Eyre

Hm, den var inte så enkel.
 Båda tolkar rollen lite olika. Ruth ser väl mer rätt ut, men Mia spelar så bra att hon verkligen ger intryck av att se rätt ut, om ni förstår vad jag menar.
 Jag älskar dem båda två.
Jag vet faktiskt ínte vem jag ska ta, de spelar på ett sätt rollen så olika att man nästan inte vet att det är samma karaktär, jag som har läst boken borde nog säga vem som spelar henne mest lik, men de spelar olika sidor. Men jag får nog ta Mia, hon är mer som jag tänkte mig Jane Eyre. Men Mia spelade nästan precis lika bra...

(Ruth Wilson övre bilden Mia Wasikowska undre)
                                               

Det var det, jag kanske skriver en fortsättning någon gång, vi får se...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar