söndag 30 september 2012

lite tips på klassiker 5

 Här kommer del 5 där jag tipsar om lite filmer, om ni har börjat tröttna på det, ta det lugnt, det är snart klart. Det är bara två författare kvar och de skrev inge vidare många böcker...
 Här kommer Wilkie Collins...
 Han skrev bara två serier, och bara en av dem har så vitt jag vet blivit film...

The Moonstone (Månstenen)
baserad på boken av Wilkie Collins
Handling: (Det här kommer bli lite virrigt)
 När Franklin Blake kommer hem efter att ha varit många år utomlands så får han i uppdrag att ta med sig en gåva till sin kusin Rachel Verinder, och det är inte vilken gåva som helst. Det är Månstenen, som har varit försvunnen i många år.
 Rachel tycker att det är en mycket fin gåva, men det är många som
är bekymrade.
 Vad ska det leda till? Och varför börjar de se indier överallt?
Allting dras till sin spets när stenen försvinner...
Bästa skådespelare: Aj då... Jag får nog ta... Greg Wise.
Kommentar: Det här är en bra och rolig filmning av en väldigt bra bok.
 Det är väl en blandning av en kärlekshistoria och en deckare, och det funkar väldigt bra.
 Boken var dock roligare. Men det är för att den är skriven i berättarform, och huvudrollerna turas om att berätta, jag tror att det var Franklins ide, men det är Betteridge som skriver det mesta. De passar liksom på att förolämpa varandra när de berättar, och när nästa skriver svarar det på kommentaren och skriver en förolämpning tillbaka.
 Det där lät väldigt virrigt, jag förväntar mig inte att ni ska fatta det...
  Det är väldigt många bra skådespelare med, Greg Wise, Keeley Hawes, Patricia Hodge och Peter Vaughan.
 Fungerar för alla som vill ha en smart deckarhistoria med inslag av doktorer, indier, upptäcksresande och kärlek...
 Glöm det där med upptäcksresande, han är bara med i boken...

1 kommentar:

  1. Sv: Åh det är alltid så kul att höra sånt!
    Ska försöka få nästa del klar så fort som möjligt, fast har ingen som helst aning om när det blir med tanke på att jag inte vet hur lång den kommer bli. Har inte ens koll på hur det ska sluta.... ;)

    SvaraRadera