lördag 15 september 2012

lite tips på klassiker 3



Här kommer del tre på böcker som blivit film, nu är det dags för Elizabeth Gaskells böcker...

North and South
baserad på boken av Elizabeth Gaskell
Handling:
När Margaret Hale tillsammans med sin familj flyttar från det idylliska Helstone till industri staden Milton så innäbär det minnst sagt en stor förändring för henne.
 Milton är en ganska stor stad i norra England i närheten av Manchester.
Hon får inte direkt många vänner, och hon har svårt att vänja sig vid den nya och hårda miljö som hon hat hamnat i.
Hon träffar också John Thornton, som äger en av de största fabrikerna i stan, men de kommer inge vidare överens...
 Det här är historien om Margaret Hale, men framför allt är det en bok om klasskilnader och om skillnaden mellan norra och södra England...
Bästa skådespelare: Brendan Coyle som Nicholas Higgins
Kommentar: Det här är min absoluta favorit bok och filmen är inte mycket sämre.
 Filmen var väldigt lik, det var bara två pyttesmå saker som de ändrade, och det passade väldigt bra in.
 Brendan Coyle spelar som vanligt underbart, och det gör de andra skådespelarna också.
En sak som jag verkligen älskade var musiken, jag kan börja humma på den när som helst.
Den är liksom väldigt mörk och endå får det mig att skratta, det här är en film som verkligen är värd att se!
Här kommer lite av musiken, om ni tycker att den är tråkig i början, spola fram cirka en minut så blir det bättre...
 
 
Hustru och döttrar
baserad på boken av Elizabeth Gaskell
Handling:
Boken startar väl när Molly Gibson är cirka 12 år gammal, i slutet är hon väl snarare 20.
 Det här är historien om den navia flickan och hennes missöden, kärlekshistorier och vänner.
När hon är sjutton gifter hennes far om sig, hon får den vackra Cynthia som styvsystrer, hon blir god vän med familjen Hamley av Hamley, hon får reda på saker som hon inte borde känna till, hon blir förälskad, jag kan hålla på hur länge som helst...
 Molly är ganska naiv men både intelligent och godhjärtad, detta gör att folk får en dålig vana att berätta alla sina hemligheter och bekymmer, det kanske inte låter så besvärligt men Molly råkar ut för en hel del tråkigheter på grund av det...
Bästa skådespelare:Aj då... Måste man verkligen välja? Nästan alla mina favorit skådespelare är ju med... Iain Glen, Anthony Howell, Justine Wadell, John Nettles, Keeley Hawes, Michael Gambon...Jag kan hålla på i hundra år...Jag får nog ta .... Anthony Howell, nej, jag tar Iain Glen, eller kanske Justine Wadell? hjälp vad det här blev besvärligt! Jag beklagar djupt, men jag kan ju helt enkelt inte välja...
 

 



Kommentar: Det här är en otroligt hemtrevlig, vacker och komisk historia med oräknerliga underbara skådespelare...
 Den är otroligt lång och det händer inte så mycket, man måste vara ganska tålmodig och älska engelska, hemtrevliga filmer.
Tur för mig, så älskar jag sådana.
 Den här är perfekt att se på när man är sjuk eller har mycket tid över.
Om man älskar fartfyllda action filmer så ska man inte se på den här!
 Jag fullkomligt avgudar karaktärerna som Gaskell har hittat på, jag kan läsa boken eller se filmen hur många gånger som helst, den ger mig alltid samma hemtrevliga känsla...
Det finns ingen karaktär som jag inte gillar, den naiva Molly, den vetenskapligt intresserade Roger och hans bror Osborne. Jag gillar till och med mr Preston...
Det här är en ganska typisk Gaskell, några dödsfall och sorgliga stunder, oräknerliga skratt...
Den var (som vanligt) lik boken...
 
 
Cranford
baserad på boken av Elizabeth Gaskell
Handling:
Den lilla byn Cranford bebos till stor del av gamla damer, som älskar skvaller och att gå på visiter...
När Mary åker för att besöka miss Matty så får hon vara med om en hel del spänning, sorg, dödsfall och humor.
(det blev väldigt kort på handlingen men jag vet inte något jag kan skriva utan att avslöja för mycket...)
Bästa skådespelaren: Judi Dench som miss Matty.

Kommentar: Jag kan då inte säga att den var lik boken, för det var den inte. Allt som hände i boken var med, men de la till väldigt mycket.
Jag tror nästan att filmen var en smula bättre en boken...
Den är väldigt mysig och hemtrevlig, det är väldigt kul att ha några små och förvirrade tanter i huvudrollerna.
 Den fick mig att skratta hysteriskt många gånger, den passar för alla som vill h sig ett gott skratt eller vill sen en kossa i pyamas...
 
Det där var Elizabeth Gaskell...nästa gång blir det nog Charles Dickens...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar