torsdag 20 september 2012

lite tips på klassiker 4

Nu har det blivit dags för Charles Dickens, han har skrivit oändligt många böcker, men jag har bara läst några få av dem, två serier och en bok för att vara exakt. Jag tänker bara recensera de filmer som jag har läst boken som den är baserad av...

Little Dorrit (Lilla Dorrit)
baserad på boken av Charles Dickens
Handling:  Arthur Clennam har bott i Kina sedan han var liten tillsammans med sin far, när hans far dör med några underliga sista ord så återvänder han till England för att be sin mor att förklara vad han menade. När han återvänder upptäcker han till sin stora förvåning att hans mor har anlitat en ung sömerska, en miss Amy Dorrit. Detta finner han mycket underligt eftersom hans mor defenitivt inte brukar ägna sig åt välgörenhet. Han bestämmer sig för att ta reda på allt han kan om denna lilla sömmerska, det dröjer inte länge förren han får reda på att hennes far bor, och har bott i mer en tjugo år, på Marshalseas, ett fängelse för skuldsatta.
 Samtidigt slipper en mördare ut ur fängelset, och mr Casby höjer hyran lite till, fast alla tror att det är Panks fel.
Bästa skådespelare: Matthew Macfayden i rollen som Arthur Clennam.
Kommentar: Den här serien på fyra böcker har BBC gjort en väldigt lång tvserie på, har de lyckats, ja det har de.
 För det första, här kommer en liten varning: Dickens var ett geni och har skrivit väldigt många bra böcker, men man måste ha lite orginell smak för att förstå det. Hans böcker är lite som "Alice i Underlandet", man måste tycka om böcker som är lite förvirrade, detaljrika och långa för att förstå. Några klasskompisar till mig beskriv Alice i Underlandet som "flummig och förvirrande", så skulle de nog också beskriva den här. Men jag är inte mina klasskompisar, och jag älskar det! Jag älskar boken och tvserien är underbar. Den är lik på pricken, den är bara en liten sak som är annorlunda, ett fel som inträffar i slutet men som är väldigt förvirrande om man inte har läst boken, de glömmer nämligen att förklara helt och hållet. Det är en väldigt kompliserad historia, och de glömmer bara några rader, men resultatet blir att man inte riktigt fattar hur allt hänger ihop. Men om man struntar i de där raderna så är filmen underbar!
 Jag älskar karaktärerna, Amy, Arthut, Panks... Vem älskar inte dem? Fast jag måste säga att jag stör mig på alla i Amys familj, alla utom hennes farbror som jag verkligen gillar...
I filmen lyckades de verkligen fånga Dickens stil, vilket jag är väldigt tacksam för...
Men som sagt var, man måste ha lite orginell smak för att älska den...
Här kommer lite bilder från filmen, bara för att den är så bra...


Amy                                                     Arthur

Rigaud

Mr Dorrit

Our mutual friend (vår gemensamme vän)
baserad på boken av Charles Dickens
Handling: Hmm, det är många paralella historier så det här kommer att bli lite virrigt..
John Harmon ,arvtagaren, drunknar. Julius Handford, sjömannen, försvinner och John Rokesmith dyker upp från ingenstans.
 Men, vem ärver Harmon förmögenheten om John Harmon har drunknat, och hur ska den intelligenta, ansvarslösa, advokaten Eugene Wrayburn göra när han börjar inse att håller på att bli förälskad, i fel person dessutom...
Bästa skådespelare: Hmm, den var svår...men man får hålla sig till gamla favoriter så jag tar Paul McGann i rollen som Eugene Wrayburn...
Kommentar: Det här är en underbar filmversion av Dickens (enligt mig) bästa bok. Paul McGann är som gjord för rollen som Eugene, han spelar honom alldeles underbart... Det här är en historia om samhällsskillnader, olycklig kärlek och mycket annat. Den är både komisk och sorglig, den får mig ofta att skratta och ibland är man nära tårarna. Den kunde dock gå lite trögt ibland, men den är så lång (även den här är en mini tv-serie) att det inte gjorde så mycket.
 Jag älskar verkligen Eugene, han är så ansvarslös, intelligent, ironisk att man inte kan tycka illa om honom... Han är otroligt envis, jag tror inte att han någonsin överväger iden på att ge upp när han verkligen vill något...
"Mr Wrayburn! var snäll och stig in."
"Jag är inte snäll, men in kommer jag likväl".
Det är många papalella historier som bara vagt hänger ihop med varandra, och det gör att man inte tappar intresset...
Precis som "Little Dorrit" så får man tåla en hel del långa och förvirrande scener för att tycka om den...
(lite bilder)


John Rokesmith

Charlie och Lizzie Hexam                              Bella Wilfer
Eugene Wrayburn

Scrooge(En julsaga)
baserad på boken A Christmas Carol av Charles Dickens
Det här är en historia som alla kan, den går varje jul på tv, man har gjort hundratals olika filmer och olika versioner på den här, många författare har gjort egna versioner på den, men det var Dickens som skrev för allra första gången om den girige Ebenezer Scrooge...
Det har faktiskt gjorts så många att ni inte kan ana hur lång tid det tog för mig att hitta en bild från rätt film...
Handling:  Två obestriderliga fakta som visade sig vara fel: För det första, marley var död och skulle aldrig komma tillbaka, för det andra, Scrooge avskyr julen.
 Där har ni två fakta,  fast det visade sig att de var  helt ute och cyklade, Marley var visserligen död, men tillbaka kom han, och Scrooge avskyr julen, men, tja, det är vad den här historien handlar om...
Bästa skådespelare:-
Kommentar: Det här är en musikal version från 1970 från Dickens mest kända roman...
 Jag har sätt oräknerligt många versioner på den här, men det här är den absolut bästa...
Den är så söt och gullig... Den är många underbara sånger med i den som alla älskar...
Och bara för att den är så underbar, så har jag tagit mig tid att hitta hela filmen på Youtube...
Om ni orkar, se den, den är verkligen underbar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar